Nowa szerokotorowa lokomotywa dla terminalu w Sławkowie

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2006-08-07 12:54

O ponad 70 proc. wzrosły w pierwszym półroczu tego roku obroty terminalu przeładunkowego w Sławkowie (Śląskie), przy końcu prowadzącego na Wschód szerokiego toru kolejowego.

O ponad 70 proc. wzrosły w pierwszym półroczu tego roku obroty terminalu przeładunkowego w Sławkowie (Śląskie), przy końcu prowadzącego na Wschód szerokiego toru kolejowego.

Aby sprostać zwiększonemu ruchowi, za ponad 2,1 mln zł terminal kupił nową szerokotorową lokomotywę. To pierwszy taki zakup w Polsce od ponad 30 lat.

Terminal zajmuje się m.in. przeładunkami towarów na styku dwóch szerokości torów: europejskiej (1435 mm) i rosyjskiej (1520 mm). Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga szeroki tor. W Polsce jest ok. 400 km toru tej szerokości - to Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS).

"Zamówiona przez nas w zakładach w rosyjskim Briańsku lokomotywa jest obecnie malowana. Za kilka dni wyruszy w kilkudniową podróż do Polski. Gdy włączymy ją do eksploatacji, jej wysłużona poprzedniczka trafi do remontu" - powiedział w poniedziałek PAP wiceprezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH), do której należy terminal, Adam Smoleń.

Lokomotywa typu TEM-18 (potocznie zwana "Tamarą") przyjedzie z Rosji na torach, ale jako zwykły wagon, bez włączonego napędu. Trwa załatwianie pozwolenia na nietypowy przejazd w Urzędzie Transportu Kolejowego oraz formalności związane z dopuszczeniem olbrzymiej maszyny do ruchu na terenie Polski i UE.

Według przedstawicieli CZH, znaczenie nietypowej inwestycji wynika nie tylko z tego, że to pierwszy taki zakup od wielu lat, ale przede wszystkim z tego, że kupno lokomotywy potwierdza wielki potencjał logistyczny Sławkowa, gdzie ma powstać Międzynarodowe Centrum Logistyczne, przeładowujące m.in. towary na linii Daleki Wschód - Europa Zachodnia.

W 2004 r. obroty terminalu wyniosły ok. 1,3 mln zł, w zeszłym roku już 9,7 mln zł, a po pierwszym półroczu 2006 ponad 7 mln zł. Przeładowywane są tam głównie towary sypkie (np. koks), kontenery oraz wysyłane do Rosji samochody. Wysyłką aut tą drogą interesuje się coraz więcej firm motoryzacyjnych. Obecnnie auta z Europy zachodniej do Rosji najczęściej dostarczane są drogą morską z Hamburga do Petersburga. Dystrybutorzy szukają jednak innych kanałów w związku z zakorkowaniem dróg z Petersburga do Moskwy.

Według przedstawicieli CZH, prace nad stworzeniem w Sławkowie Euroterminalu z prawdziwego zdarzenia nabrały dużej dynamiki. W piątek minął termin składania ofert przez inwestorów, zainteresowanych udziałem w rozbudowie i eksploatacji Międzynarodowego Centrum Logistycznego. Zgłosiło się dziesięć podmiotów, wśród nich wiodące krajowe i zagraniczne firmy spedycyjne i logistyczne. Partnera do dalszych negocjacji CZH ma wybrać we wrześniu.

Pomysłodawcy projektu liczą na przejęcie przez kolej części ładunków, transportowanych dotąd głównie drogą morską. Inwestycje w Sławkowie mają służyć planowanemu od kilku lat uruchomieniu kontenerowych przewozów kolejowych z Dalekiego Wschodu. Dzięki temu towary m.in. z Chin, przez Rosję, do Polski i Europy Zachodniej mogłyby docierać dwa razy szybciej.

Oddział CZH, będący operatorem terminalu, w ostatnich dwóch latach własnym sumptem rozpoczął jego modernizację, m.in. zwiększając jego możliwości przeładunkowe do 35 tys. kontenerów rocznie. Docelowo ma to być ok. 120 tys. kontenerów. Wkrótce na terenie terminalu rozpocznie się budowa hali magazynowej o powierzchni 7 tys. m. kw. wraz z rampą przeładunkową oraz składowiska z suwnicami do przeładunku wyrobów hutniczych. Koszt inwestycji wyniesie ok. 15 mln. zł.

W 2004 roku 50 z ok. 140 hektarów należących do CZH terenów włączono do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, co daje inwestorom ulgi podatkowe. Z tego wolne są jeszcze ok. 32 ha, które mają służyć m.in. współpracy z inwestorem, wyłonionym w trwającym postępowaniu. Pierwszy etap modernizacji terminalu kosztować ma ponad 50 mln zł.

Rozbudowa terminalu w Sławkowie, to jedno z najważniejszych przedsięwzięć dywersyfikujących działalność CZH - spółki od ponad pół wieku działającej na rynku hutniczym. Firma ma roczne przychody rzędu ok. pół miliarda zł., notuje kilkumilionowe zyski. 76 proc. akcji CZH należy do Agencji Rozwoju Przemysłu.