OPIS2-Tesco kupuje sieć hipermarketów HIT w Polsce

opublikowano: 2002-07-04 18:25

(Depesza uzupełniona o dodatkowe szczegóły, komentarz wiceprezesa Tesco)

LONDYN (Reuters) - Wiodąca brytyjska grupa handlowa Tesco poinformowała w czwartek, że podpisała umowę przejęcia sieci niemieckich hipermarketów HIT w Polsce, płacąc za nią mniej niż 420 milionów funtów (640 milionów dolarów).

Transakcja, na którą musi zgodzić się jeszcze urząd antymonopolowy, obejmuje 13 hipermarketów, dwa będące w trakcie budowy oraz cztery lokalizacje odpowiednie do budowy obiektów handlu wielkopowierzchniowego.

Grupa Tesco, która prowadzi w Polsce 15 hipermarketów oraz 47 supermarketów, podała, że w ubiegłym roku przychody ze sprzedaży sieci HIT wyniosły dwa miliardy złotych i jest ona rentowna.

"Przez 18 miesięcy musieliśmy stawić czoła poważnej konkurencji, ale jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się wygrać. Cena jest dobra i będziemy mogli wypracować dobre zyski" - powiedział w rozmowie z agencją Reuters wiceprezes grupy David Reid. Tesco działa w Polsce od 1995 roku.

Reid powiedział, że zakup sieci HIT zwiększy zyski brytyjskiej grupy poczynając od roku finansowego kończącego się w lutym 2004 roku. Transakcja zostanie sfinalizowana w ciągu dwóch-czterech miesięcy.

Dzięki przejęciu sieci HIT, Tesco zdobędzie wiodącą pozycję pod względem posiadanej liczby obiektów handlu wielkopowierzchniowego w Europie Centralnej. Do końca tego roku brytyjska grupa będzie mieć 84 hipermarkety w tym regionie, podczas gdy jej rywal - francuski Carrefour - 22.

"Nasza zagraniczna strategia polega na dążeniu do osiągnięcia efektu skali na rynkach, na których działamy. Tesco jest już wiodącą siecią handlową na Węgrzech, na Słowacji oraz w Czechach. Transakcja ta ugruntuje naszą pozycję w Polsce" - powiedział Reid.

HIT posiada dwa procent rynku spożywczego w Polsce co w połączeniu z Tesco, którego rocznego obroty w Polsce wynoszą ponad dwa miliardy złotych, da łącznie 3,5 procent rynku.

Tesco ma największe udziały w rynku detalicznym żywności w Wielkiej Brytanii, a jego obecna strategia skupia się na rozwoju w innych segmentach takich jak sprzedaż sprzętu RTV oraz ekspansji zagranicznej z powodu zażartej wojny cenowej na rodzimym rynku.

((Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, fax +48 22 653 9780, [email protected]))