Opłaca się grać w zielone

Joanna DobosiewiczJoanna Dobosiewicz
opublikowano: 2015-10-01 22:00

Czy ekologiczne certyfikaty rzeczywiście przekładają się na zadowolenie najemców biur, czy to tylko chwyt marketingowy?

Najważniejsze przy wyborze biura do wynajęcia są: koszty najmu, położenie budynku i jakość przestrzeni. Coraz większe znaczenie ma również to, czy budynek ma zielony certyfikat.

iStock

— Warto zwrócić uwagę, że wszystkie kluczowe elementy decydujące o wyborze biura łączą się z certyfikacją środowiskową — mówi Regina Gul, starszy kierownik projektu w dziale zarządzania projektami firmy JLL. Wynajem w proekologicznym biurowcu oznacza dla najemcy wiele korzyści. Po pierwsze: wszystkie budynki certyfikowane dostają dodatkowe punkty za dobrą lokalizację, zazwyczaj w centrum miasta, z dogodnym dostępem do środków komunikacji miejskiej. Ważna jest także bliskość usług i innych udogodnień dla najemców.

W zielonych budynkach zapewnione są stojaki rowerowe, natryski dla rowerzystów. Promuje się także ekologiczne środki transportu, dlatego też w podziemnych garażach pojawiają się miejsca postojowe dla aut niskoemisyjnychlub stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Dla najemcy certyfikacja LEED lub BREAAM stanowi formalne potwierdzenie wysokiej jakości i solidności wykonania budynku. Stosuje się tam ekologiczne produkty najwyższej jakości, np. farby i kleje bez szkodliwych lotnych związków organicznych czy elementy drewniane pozbawione szkodliwych formaldehydów — z certyfikatem FSC.

Ekologiczne biurowce muszą być otoczone zielenią. Aranżuje się w nich zielone dachy, a roślinność w otoczeniu powinna być przystosowana do strefy klimatycznej, odporna na lokalny klimat i wodooszczędna. Zużycie nawozów i wody do jej pielęgnacji powinno być ograniczone do minimum. — Najemca ma więc zapewniony kontakt z naturą i możliwość odpoczynku na świeżym powietrzu — podkreśla Regina Gul.

Jednym z najważniejszych elementów przy podejmowaniu decyzji o nowym biurze jest wysokość opłat eksploatacyjnych. Przyznanie zielonego certyfikatu stanowi potwierdzenie, że w budynku jest niskie zużycie wody (wodooszczędne baterie umywalkowe, kuchenne, WC i pisuary), stosuje się segregację odpadów, niskie są koszty utrzymania i zdrowe środowisko wewnętrzne.

— Małe zużycie energii oznacza niższe koszty dla najemcy. W zielonym budynku każdy najemca ma pełną kontrolę nad zużyciem energii i wody, ponieważ media doprowadzone do jego biura są odpowiednioopomiarowane — zaznacza Regina Gul.

Zwykle w takim budynku znajduje się duży centralny śmietnik z odpowiednimi rozwiązaniami dotyczącymi segregacji odpadów. Najemcy są także zachęcani do segregacji odpadów w swoich biurach. We wnętrzach przypada na osobę sporo świeżego powietrza, co zwiększa komfort pracowników.

— Zielony certyfikat oznacza, że budynek spełnia opisane wyżej wymagania. Każdy przyszły najemca może poprosić właściciela o kopię certyfikatu wraz z punktacją i dowiedzieć się więcej o rozwiązaniach ekologicznych zastosowanych w budynku — zauważa Regina Gul.