Masz doświadczenie w zarządzaniu? Znasz się na nieruchomościach i szukasz stabilnej pracy przy ambitnym projekcie? Zostań członkiem zarządu, a może nawet prezesem nieruchomościowej spółki, którą w przyszłym roku powoła Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL).
Nowy podmiot zatroszczy się o projekt Chopin Airport City, czyli kompleks biurowy, który powstanie na gruntach PPL, obok terminalu warszawskiego lotniska na Okęciu. W jego skład wejdzie 17 biurowców o powierzchni najmu 170 tys. mkw. To więcej niż łączna powierzchnia dwóch biurowców Skylight (Złote Tarasy), Rondo 1 oraz Warsaw Financial Center.
— Nowa spółka będzie docelowo zarządzała kompleksem. Porty nie zamierzają sprzedawać budynków, ale uczynić je dodatkowym źródłem przychodu — mówi Aleksandra Matuszewska, pełnomocnik PPL ds. projektu Chopin Airport City.
W przyszłym roku rozpoczną się przygotowania 13-hektarowego terenu. Porty prowadzą rozmowy z deweloperami zainteresowanymi uczestnictwem w projekcie. Zainteresowanie jest podobno bardzo duże, a prawo zamówień publicznych nie będzie krępowało branżowej spółki przy wyborze partnerów.
— To na razie wstępne rozmowy. Liczymy, że za rok przystąpimy do konkretnych negocjacji, a pierwszą łopatę wbijemy w 2014 r. — mówi Aleksandra Matuszewska.
Firma Ove Arup przygotowała koncepcję ruchu wokół lotniska i Chopin Airport City, która zapewnia drożność pod warunkiem przyłączenia lotniska do południowej obwodnicy Warszawy. Budowa całego kompleksu ma pochłonąć 1 mld zł i jest przewidziana na dziesięć lat, jeśli rynek najmu się nie załamie. Ciężar finansowania będzie leżał po stronie partnerów PPL.
W razie niepowodzenia realizacji tego scenariusza państwowa firma deklaruje, że ma wystarczającą zdolność finansową, by prowadzić inwestycje. O popyt na powierzchnię biurową w tej okolicy inwestor się nie boi. Bliskość lotniska to atut chętnie podkreślany przez deweloperów każdego biurowca na Służewcu.
— W Europie miasteczka biurowe powstawały wokół lotnisk nie dlatego, że tak wielu pracowników lata, ale dlatego, że tereny wokół nich były bardzo dobrze uzbrojone i skomunikowane z miastem, a przy tym dużo tańsze. To przekłada się na stawki najmu nawet o połowę niższe w porównaniu z centrami miast. To z kolei przekłada się na wyższy popyt — mówi Ewelina Kałużna, dyrektor działu biurowego Jones Lang LaSalle.
Inspiracje dla Chopin Airport City
Schiphol Real Estate
To nieruchomościowa spółka należąca do właściciela lotniska w Amsterdamie. Wybudowała park złożony z kilkunastu biurowców. Doświadczenie przenosi także na inne lotniska, m.in. w Mediolanie, gdzie do 2015 r. ma powstać niewielkie miasteczko biurowe MXP Business Park. Jest także zaangażowania w zagospodarowanie terenów wokół lotnisk w Hongkongu i Rotterdamie.
Düsseldorf Airport City
To miasteczko docelowo, czyli w 2016 r., będzie miało 250 tys. mkw. całkowitej powierzchni i zajmie 23 ha. Biurowce są budowane według potrzeb najemców. Mogą mieć od 4,5 do 30 tys. mkw. Inwestorem jest lotniskowa spółka Flughafen Düsseldorf Immobilien.
The Circle
To projekt, który powstanie obok lotniska w Zurychu. Prace mają ruszyć w przyszłym roku i potrwać cztery lata. Będzie to sześć pięciopiętrowych budynków o powierzchni 85 tys. mkw. W kompleksie znajdą się też dwa hotele zarządzane przez Hyatt Hotels Corporation.