Papierowe akcje przejdą do lamusa

opublikowano: 11-02-2020, 22:00

Cyfrowy rejestr akcjonariuszy pozwoli na lepszą ich identyfikację. Łatwiej będzie ustalić, kto ma prawo głosu na walnym zgromadzeniu — uważa BCC.

Nowelizację Kodeksu spółek handlowych, która wejdzie w życie 1 stycznia 2021 r., zdecydowanie można określić dużym krokiem w cyfryzacji spółek — ocenia Business Centre Club (BCC). Papierowe akcje mają być zastąpione przez ich elektroniczne odpowiedniki, zapisywane w teleinformatycznym rejestrze akcjonariuszy. Jednocześnie to już nie zarząd spółki będzie wpisywał, kto jest akcjonariuszem, w jakim zakresie i jakie ma uprawnienia czy uprzywilejowania. Będzie to zadanie zewnętrznego podmiotu, który na podstawie licencji Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) może prowadzić rachunki papierów wartościowych (mogą to być np. wybrane domy maklerskie).

— To podmiot prowadzący rejestr na podstawie przedkładanych mu dokumentów będzie zatem decydował, kto jest akcjonariuszem, a kto nie — zauważa Bartosz Krzesiak, ekspert BCC ds. rynku kapitałowego.

Wyjaśnia, że umowa o prowadzenie rejestru akcjonariuszy będzie podstawą do ewidencjonowania akcji, praw ich poboru oraz — jeśli statut spółki nie będzie stanowił inaczej — powierzenia podmiotowi zewnętrznemu pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji (np. wypłata dywidendy).

Dane zawarte w rejestrze będą jawne, a dostęp do niego możliwy za pośrednictwem wspomnianego podmiotu. Obecnie akcjonariusze dysponujący akcjami na okaziciela nie są ujawnieni ani w Krajowych Rejestrze Sądowym (KRS), ani w żadnym innym. W KRS są i wciąż będą „pokazani” wyłącznie ci, którzy mają 100 proc. akcji w kapitale zakładowym spółki.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Spółka nie ma więc kontroli nad obrotem akcjami na okaziciela, bo przeniesienie na niego praw z dokumentu wymaga jedynie wydania tego dokumentu. W konsekwencji bardzo często ma ona mocno ograniczoną wiedzę o aktualnym stanie swojego akcjonariatu. Fakt dysponowania akcjami na okaziciela jest wykazywany w momencie realizacji praw z akcji, np. w związku z udziałem w walnym zgromadzeniu czy wypłatą dywidendy — podkreśla Bartosz Krzesiak.

Nowy rejestr obejmie akcjonariuszy zarówno z akcji imiennych, jak i na okaziciela. Upadnie dotychczasowa gwarancja zachowania anonimowości przez akcjonariusza posiadającego ten drugi rodzaj papierów. W ocenie BCC ta nowela ma charakter innowacyjny, podobnie jak niedawna zmiana ustawy o obligacjach, która wyłączyła też możliwość emisji obligacji w formie papierowej. Nowe przepisy wymuszą zmianę sposobu funkcjonowania niepublicznych spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych.

Nałożą na nie nowe obowiązki, ale też dodatkowe koszty prowadzenia rejestru. Niemniej spółki będą miały większe szanse na prawidłową identyfikację akcjonariuszy. Dzięki temu nie będzie trudności w ustaleniu, kto w trakcie walnego zgromadzenia ma prawo głosu, a kto go nie ma. Zniknie także ryzyko związane np. z utratą akcji w formie dokumentu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane