#PBdosłuchania: (Odc. 43) JAK ROBIĆ BIZNES W KRAJACH ARABSKICH?

opublikowano: 11-05-2018, 05:51
aktualizacja: 11-05-2018, 05:57

W kolejnej części geograficznego przeglądu biznesowych okazji dla polskich przedsiębiorców wybieramy się na Bliski Wschód. I wszystko wskazuje na to, że trochę czasu tu spędzimy.

Półwysep arabski od ponad dwóch tysięcy lat fascynuje podróżników, kupców a obecnie biznesmenów. Już w drugim tysiącleciu przed Chrystusem powstały tam zarządzane przez królów (i jednocześnie kapłanów) państwa, które bogaciły się na handlu kadzidłami, perłami, złotem, przyprawami, niewolnikami i kawą. Być może dlatego starożytni Rzymianie najdalej wysuniętą na południe część półwyspu nazwali Arabia felix, czyli Arabia szczęśliwa.

Dziś też można zarobić, ale trzeba wiedzieć jak to robić, bo różnice kulturowe między Polską a państwami arabskimi są gigantyczne i wielu było takich, którzy w pustynnych piaskach utopili nadzieje i spore pieniądze. Są jednak i ci, którzy cierpliwości, wiedzy, osobistej kulturze i, nie ma co ukrywać, sprytowi, zyskali majętnych, wypłacalnych partnerów handlowych i przyjaciół jednocześnie.

Zaczniemy od wizyty w Dubaju, stolicy jednego ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Tomasz Dudziński, szef fabryki herbaty w tym mieście opowie o warunkach życia, tolerancji dla obcokrajowców i widocznym, może nieco ostentacyjnym bogactwie.

Pozostając mentalnie w Emiratach przeniesiemy się w krainę zmysłów, a dokładnie węchu. Doświadczona polska businesswoman, twórczyni potęgi wydawnictwa Harlequin w Polsce, przedstawicielka mediów takich jak The Economist, CNN i Financial Times, Nina Kowalewska Motlik, zakochała się w arabskich perfumach i postanowiła sprowadzić je do Europy. Oczarowała kontrahentów do tego stopnia, że wpuszczono ją do zamkniętych dla obcych laboratoriów a arabscy szejkowie nazywają ją siostrą. Jak negocjowała, jak utrzymuje kontakty i gdzie widzi okazje dla polskiego biznesu – usłyszymy już wkrótce.

O skomplikowanych relacjach politycznych i gospodarczych między krajami regionu opowie prof. Adrianna Łukaszewicz z Akademii Leona Koźmińskiego. Sto lat temu granice podzieliły plemiona, dziś w tym zintegrowanym gospodarczo obszarze coraz większą rolę odgrywają ambicje między władcami. Warto wiedzieć kto jest przeciwko komu jeżeli na poważnie myślimy o biznesie, lub choćby wyjeździe.

Nie można mówić o państwach arabskich Zatoki Perskiej bez poruszania tematu ropy i gazu. Piotr Maciążek, redaktor naczelny portalu energetyka24.pl wyjaśni skąd bierzemy surowce, czy nam się to opłaca oraz czy całemu światu opłacać się będzie ostatnia decyzja Donalda Trumpa w sprawie Iranu, który choć państwem arabskim nie jest, to odgrywa znaczącą rolę w regionie.

Na koniec opowieść o największym kraju Półwyspu – królestwie Arabii Saudyjskiej. Antoni Mielniczuk, doradzający polskim firmom w kontaktach z biznesem saudyjskim wyjaśni jak nawiązywać kontakty, jakie wręczać prezenty, jakich błędów nie popełniać i dlaczego królestwo Saudów powinno być ważne dla polskiego biznesu.

Kupcy z Rzeczypospolitej docierali na Półwysep już pół tysiąca lat temu. Wszystkich zainteresowanych historią polskich kontaktów handlowych z Arabami zapraszam do tekstu: https://www.pb.pl/polacy-w-arabii-galeria-781250

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Dobrowolski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Biznesu do słuchania / #PBdosłuchania: (Odc. 43) JAK ROBIĆ BIZNES W KRAJACH ARABSKICH?