Firmy cieszące się dobrą reputacją zwykle osiągają lepsze wyniki. Nic dziwnego, że rozważasz wykorzystanie usług public relations. Profesjonalny PR to sztuka prezentowania twojego biznesu w taki sposób, by ludzie chcieli stać się jego częścią. To klucz do wyróżnienia twojej oferty na rynku oraz budowania wizerunku lidera w branży.
Pozytywne opinie o przedsiębiorstwie, przyciągające uwagę produkty i szef, który bryluje na konferencjach i w mediach — to wszystko jest efektem systematycznej i przemyślanej pracy. Łukasz Zając, koordynator klubu public affairs w Polskim Stowarzyszeniu PR, tłumaczy, jakich korzyści możesz oczekiwać, nawiązując współpracę ze skutecznym specjalistą PR.
1. Wsparcie prezesa i zarządu
Zrozumienie i docenienie korzyści płynących z public relations zaczyna się od zarządu i menedżerów, a następnie rozszerza się na całą organizację. Gdy zaufanie i partnerskie podejście do specjalistów PR jest w firmie normą, widocznie poprawia się współpraca na wszystkich poziomach. Ułatwia to gromadzenie informacji i angażowanie pracowników w komunikację. Z czasem PR-owcy mogą stać się nieocenionymi doradcami nie tylko w sprawach komunikacji. Jeśli znają sposób myślenia i potrzeby swoich szefów, wiedzą, jak tworzyć efektowne przemówienia i jakich dostarczać im danych z rynku. Dzięki swoim umiejętnościom, wiedzy o biznesie i mediach oraz szerokim kontaktom eksperci PR mogą też znacząco przyczynić się do organizowania ważnych wydarzeń w firmie.
Specjalista PR:
– kieruje działaniami klienta i nadzoruje je, kiedy rzutują na życie codzienne społeczeństwa
– tłumaczy klienta społeczeństwu
– tłumaczy społeczeństwo klientowi
– udziela rad w każdej sytuacji, gdy klient występuje publicznie zarówno osobiście, jak też jako lider
– porady dotyczą także wykorzystywania środków przekazu
Na podstawie: Edward T. Bernays „Krystalizacja opinii publicznej” (1923)
Jedno nie ulega kwestii: wysokiej jakości usługi public relations przekształcają się w potężne narzędzie, które nie tylko wzmacnia markę, ale również pozwala przedsiębiorstwu skutecznie nawigować przez złożony krajobraz komunikacyjny i biznesowy.
2. Zwinne podejście do biznesu
Specjaliści PR stosują różne, zarówno sprawdzone, jak też nowoczesne metody pracy. Wykorzystują m.in. design thinking (myślenie projektowe) oraz tworzą hybrydowe i interdyscyplinarne zespoły. Kompetencyjna różnorodność oferuje świeże spojrzenie na wyzwania biznesowe oraz wspiera biznes w budowaniu zintegrowanych doświadczeń klientów.
Aktywna współpraca wielu stron, szybkie testowanie koncepcji, elastyczność raportowania i klarowność prezentacji produktów, a także wysoka kreatywność — to wszystko zapewniają eksperci od public relations. Jeśli uda się połączyć ich mocne strony, firmy mogą nie tylko usprawnić swoją komunikację, ale też rozwinąć każdy aspekt działalności, czerpiąc z głębi humanistycznego podejścia, otwartości na ludzi i oryginalnych rozwiązań proponowanych przez public relations.
3. Monitoring i badania
Współpracując z PR, zyskujesz dostęp do cennych danych o twojej firmie i czołowych osobach. Są to analizy publikacji internetowych, raporty monitoringu mediów z uwzględnieniem zasięgu, wydźwięku emocjonalnego i ekwiwalentu finansowego prezentowanych treści, a także potencjalnych źródeł kryzysów.
Doświadczony PR-owiec wykracza poza zwykłe przeszukiwanie internetu — bacznie obserwuje miejsca, w których kształtuje się opinia publiczna, bada plotki i interpretuje sygnały ostrzegawcze. Ma też umiejętność głębokiej analizy tematycznej, oceny potencjału różnych kwestii oraz łączenia w całość wielu aspektów problemu. Ta wyjątkowa zdolność zapewnia szerszą perspektywę, co z kolei przekłada się na trafniejsze decyzje i lepsze planowanie przyszłych kroków.
4. Szybkie reagowanie
Zaangażowanie public relations w biznes umożliwia głębsze i szersze spojrzenie na zjawiska, tendencje i wyzwania sektorowe. Zespół PR jest jak cybernetyczna straż, która chroni przedsiębiorstwo w trybie 24/7, zapewniając mu nie tylko ciągły monitoring, ale też prewencję — tworzy plany antykryzysowe, przeprowadza szkolenia kadry zarządzającej i pracowników różnych szczebli, które często mają charakter symulacji różnych sytuacji kryzysowych.
Tyle agencji PR działało na polskim rynku w ubiegłym roku. W 2009 r. było ich o 4 tys. mniej. Co roku przybywa 200-300 dostawców usług public relations – wynika z danych ZUS. Według badań firmy doradczej Dun & Bradstreet przeprowadzonych na zlecenie Rocket Science Communications w 2023 r. 42 proc. agencji PR było w słabej kondycji materialnej, a niecałe 50 proc. w dobrej.
Dzięki public relations w szufladach czekają przygotowane oświadczenia, a procesy współpracy między różnymi działami są wyćwiczone. Osoby decyzyjne mogą skorzystać ze sprawdzonych procedur na wypadek kryzysów medialnych, awarii i innych nadzwyczajnych wydarzeń. To pozwala na błyskawiczne reagowanie, co jest ważne, gdy liczy się każda sekunda. Jednocześnie taki zorganizowany system pomaga uniknąć pochopnych, spontanicznych i nierozważnych działań.
5. Wykorzystywanie okazji
Tak jak inwestor wyczuwa dobre okazje, tak specjalista PR wyczuwa subtelne zmiany w biznesie, mediach i otoczeniu społeczno-politycznym. Tym samym może promować firmę, dostosowując środki komunikacji do sytuacji i doradzając, w jakie inicjatywy warto się zaangażować, uwzględniając różne grupy interesów. Taki PR-owiec reaguje bez zwłoki i stosownie do okoliczności — umie zabrać głos, stworzyć artykuł lub film, zorganizować konferencję prasową oraz przygotować członka zarządu do wywiadu.
Umiejętne identyfikowanie i wykorzystywanie nawet niesprzyjających warunków przy wsparciu marketingu czasu rzeczywistego (real-time marketing) to dowód na PR-ową dojrzałość. Jej składnikiem jest przezorność. Dobry specjalista PR śledzi wszelkie ważne wydarzenia i angażuje w nie wszystkich pracowników, bo to oni, a nie tylko rzecznik prasowy czy członkowie zarządu są ambasadorami firmy.
Historia public relations sięga starożytnej Grecji, w której tacy filozofowie jak Platon i Arystoteles rozwijali retorykę, czyli sztukę przekonywania za pomocą mowy i pisma. W starożytnym Rzymie Juliusz Cezar wykorzystywał podobne techniki do budowania swojego wizerunku jako przywódcy. Kamieniem milowym w rozwoju PR było wynalezienie prasy drukarskiej przez Johannesa Gutenberga w 1440 r., które umożliwiło masową komunikację za pośrednictwem książek i broszur.
Pierwszą agencję public relations — PR Editorial Services — założył w 1924 r. Basil Clark, a pionierem nowoczesnej komunikacji kryzysowej był Ivy Lee, doradca Johna Rockefellera, który przyczynił się do poprawy jego reputacji po strajkach górników. Za ojca współczesnego public relations uznaje się Edwarda Bernaysa, autora książki „Propaganda” i siostrzeńca Zygmunta Freuda, który udowodnił, że techniki propagandy z II wojny światowej mogą być używane przez firmy do subtelnego wpływania na decyzje klientów.
Dzisiejszy PR znacząco ewoluował dzięki powstaniu internetu w 1969 r. Branża nabrała rozpędu w latach 90. wraz z pojawieniem się pierwszych stron internetowych, poczty elektronicznej i platform blogowych. Kolejna fala ożywienia nastąpiła na początku XXI w. za sprawą mediów społecznościowych.
W Polsce ta dziedzina rozwija się od ponad trzech dekad, czyli od początku transformacji ustrojowej. Pierwszymi krajowymi agencjami PR, założonymi w 1990 r., były First Public Relations oraz NBS Communications. W 1994 r. została zarejestrowana pierwsza organizacja branżowa — Polskie Stowarzyszenie Public Relations.

