ISB: Polska może zaproponować Hyundaiowi pomoc publiczną w wysokości ponad 100 mln euro, jeśli koreański koncern zdecyduje zbudować w Polsce fabrykę samochodów małolitrażowych, zapowiedział we wtorek wiceminister gospodarki i pracy Jacek Piechota. Wartość inwestycji Hyundai/ Kia, na którą szanse ma oprócz Polski także Słowacja, szacuje się nawet na 1,5 mld euro.
"Pomoc publiczna w przypadku takiej inwestycji [np. Hyundai - przyp. ISB], biorąc pod uwagę państwowe uwarunkowania prawne oraz dyrektywy UE, może wynieść ponad 100 mln euro" - powiedział Piechota dziennikarzom w Sejmie.
Dodał, że każdy inwestor szacuje takie możliwości w związku ze swoimi planami inwestycyjnymi.
"Inwestor w swoim planie biznesowym określa, jaka struktura tej pomocy jest dla niego najlepsza" - powiedział Piechota.
Pomoc publiczna obejmuje m.in. obecnie obowiązujące regulacje w specjalnych strefach ekonomicznych, w tym zachęty podatkowe zarówno państwowe, jak i gminne, jak też granty finansowe, których państwo może udzielić.
Piechota powiedział, że o wyborze miejsca przez inwestora decyduje, oprócz struktury dostępnej dla inwestora pomocy publicznej, decyduje również atrakcyjność kraju, na co się składa się m.in. rynek, sieć kooperantów, oraz koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Piechota potwierdził, że w najbliższych dniach przyjeżdża do Polski delegacja Hyundaia.
Hyundai zapowiadał wybór lokalizacji - w Polsce lub na Słowacji - inwestycji w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Fabryka miałaby rozpocząć działalność już pod koniec 2004 roku i produkować ok. 300 tys. aut rocznie. Według wcześniejszych informacji polskiego rządu, fabryka mogłaby dać zatrudnienie 3 tys. osób.
Hyundai Motor jest największym producentem samochodów w Południowej Korei i ósmym na świecie. (ISB)
mk/maza/tom/qk