PKN Orlen Mistrzem GPW 2018

Adam Torchała, Bankier.pl
opublikowano: 13-03-2019, 22:00

Tytuł Mistrza GPW 2018 głosami czytelników Bankier.pl i pb.pl przypadł Orlenowi. Polski Koncern Naftowy w finale zostawił w pokonanym polu producenta gier — PlayWaya

Na początku 2019 roku dziennikarze i analitycy serwisu Bankier.pl oraz „Pulsu Biznesu” wytypowali 16 spółek, które ich zdaniem wyróżniały się na GPW w minionym roku. Z tego grona internauci wyłonili zwycięzcę.

Zasady były proste: do kolejnej rundy przechodził ten, kto zebrał więcej internetowych głosów. W ten sposób została wyłoniona dwójka finalistów. W decydującym starciu zmierzyli się PlayWay oraz PKN Orlen. Obecność spółki kontrolowanej przez Skarb Państwa w finale plebiscytu staje się powoli małą tradycją. W 2016 r. drugie miejsce zajęła Jastrzębska Spółka Węglowa, w 2017 tytuł Mistrza GPW zgarnął PKO Bank Polski, teraz zaś reprezentantem Skarbu Państwa w finale został Orlen. Natomiast PlayWay kontynuował bogate tradycje producentów gier. W 2014 r. po sukcesie „This War of Mine” tytułem Mistrza GPW nagrodzone zostało 11bit studios. Następnie, na fali sukcesu „Wiedźmina 3” przez trzy lata z rzędu w finale gościł CD Projekt, który w 2016 r. wygrał także cały plebiscyt. Teraz czytelnicy Bankier.pl oraz „Pulsu Biznesu” docenili PlayWaya, który prezentuje nieco inny model biznesowy niż CD Projekt i 11bit. Spółka — mimo porażki gry „Agony” — innymi tytułami (m.in.„Car Mechanic Simulator”, czy „House Flipper”) przekonała do siebie inwestorów i w 2018 r. wypracowała stopę zwrotu na poziomie 112 proc.

To jednak nie wystarczyło na Orlen. W finale naftowa spółka zebrała 67 proc. głosów i nie pozostawiła producentowi gier złudzeń. Orlen w 2018 r. wypracował niższą stopę zwrotu niż PlayWay — na akcjach koncernu można było zarobić 5,8 proc. — warto jednak pamiętać o skali, jaka różni obie spółki. Orlen to obecnie drugi największy podmiot na GPW i wpływ zwyżek tej spółki na cały rynek jest o wiele większy niż w przypadku PlayWaya. Dodatkowo 2018 r. był rokiem posuchy jeżeli chodzi o wzrost wśród najważniejszych spółek — tylko 5 z 20 blue chipów zakończyło ubiegły rok ponad kreską. Na tym tle 5,8 proc. Orlenu prezentuje się już dużo bardziej okazale. Szczególnie, że Orlen w 2018 r. wyszedł także z bardzo oryginalną inicjatywą skierowaną do inwestorów indywidualnych. Posiadacze akcji spółki mogą liczyć na specjalne rabaty. Program „Orlen w portfelu” ma na celu zachęcenie zwykłych Kowalskich do ulokowania środków w akcjach płockiej spółki oraz poszerzenie ich wiedzy na temat funkcjonowania polskiego rynku kapitałowego. To pokazuje dojrzałość spółki, Orlen chce bowiem promować nie tylko siebie, lecz także i giełdę, jako miejsce lokowania oszczędności.

Od strony biznesowej 2018 r. to dla Orlenu ciągłe inwestycje w sieć stacji, mocarstwowe plany przejęcia Lotosu i zrealizowane już wchłonięcie Unipetrolu. W drodze do finału Mistrza GPW Orlen pokonał w bezpośrednim starciu cztery spółki. W pierwszej rundzie spółka trafiła na Śnieżkę i wygrała najbardziej przekonująco ze wszystkich uczestników tego poziomu — stosunkiem głosów 93,9 proc. do 6,1 proc. Ćwierćfinał przyniósł Orlenowi starcie z jednym z najlepszych giełdowych debiutów ostatnich lat — Dino Polska. Koncern zebrał jednak w tym pojedynku 67 proc. głosów i awansował do półfinału. Tam Orlen odprawił z kwitkiem etatowego finalistę i czterokrotnego laureata głównej nagrody w plebiscycie Giełdowa Spółka Roku: CD Projekt. Wynik: 79 proc. głosów na Orlen.

PlayWay w pierwszej rundzie mierzył się z odradzającym się Asseco Poland i w pojedynku tym producent gier zebrał 66,5 proc. głosów. Nieco bardziej zacięty pojedynek czekał spółkę w ćwierćfinale, gdzie PlayWay trafiło na innego przedstawiciela branży paliwowej: Lotos. Producent gier wygrał stosunkiem głosów 56,7 proc. do 43,3 proc. W półfinale byliśmy świadkami małych derbów, PlayWay trafiło bowiem na Ten Square Games, czyli również producenta gier. Dodając do tego CD Projekt branża miała w półfinale aż trzech reprezentantów. PlayWay półfinał wygrało zbierając 55 proc. głosów, w finale zdecydowanie lepszy okazał się jednak rodzynek spoza branży gier — PKN Orlen.

Dotychczasowi Mistrzowie GPW

  • 2010 Synthos
  • 2011 Eko Export
  • 2012 Relpol
  • 2013 Integer.pl
  • 2014 11bit studios
  • 2015 Grodno
  • 2016 CD Projekt
  • 2017 PKO BP
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Adam Torchała, Bankier.pl

Polecane