PKO BP konsoliduje grupę i porządkuje strukturę

Jarosław Myjak przejął odpowiedzialność za bancassurance, a Jakub Papierski za korporacje. Zmiany obejmą też detal i IT.

PKO BP na nowo zakreślił zakres kompetencji członków zarządu. Jarosław Myjak, szef korporacji, przejął nadzór i odpowiedzialność za obszar bancassurance. To dla niego niejako powrót do korzeni, bo do PKO BP przyszedł z rynku ubezpieczeniowego, na którym przepracował lata, dochodząc do funkcji prezesa Commercial Union (obecnie Aviva). Na nowym stanowisku zajmie się nadzorem nad spółką życiową, kupioną przez PKO BP wraz z Nordea Bankiem, oraz tworzeniem zakładu ubezpieczeń majątkowych. Będzie też nadzorował strategiczny sojusz i joint venture, które powstanie z udziałem ubezpieczeniowego partnera.

— Rekomendacja U nakłada na bank wiele nowych obowiązków, jak wydzielenie organizacyjne struktur ubezpieczeniowych, osobny nadzór czy kontrola ryzyka, co w połączeniu z nabyciem własnego zakładu ubezpieczeń było powodem utworzenia dedykowanego obszaru bancassurance — wyjaśnia Paweł Borys, główny strateg PKO BP. Miejsce Jarosława Myjaka zajął Jakub Papierski, łącząc nową funkcję z dotychczasową, czyli szefa obszaru inwestycji. Konsolidacja kompetencji w jednych rękach w wielu dużych bankach już dawno została przeprowadzona.

— Firmy coraz częściej zamiast sięgać po kredyt wybierająfinansowanie obligacjami. Zakres kompetencji między tymi obszarami, szczególnie jeśli chodzi o obsługę dużych korporacji, się zaciera. Zależy nam na wykorzystaniu synergii między usługami bankowości inwestycyjnej i korporacyjnej. To nie koniec zmian. Liczymy, że integracja z Nordea Bank Polska i rozwój bankowości międzynarodowej spowoduje wyraźne umocnienie PKO BP jako lidera bankowości korporacyjnej w Polsce — mówi Paweł Borys.

W banku zachodzą również zmiany wpisujące się w politykę optymalizacji struktury całej grupy. Obecnie ma ona 17 spółek kontrolowanych bezpośrednio i 32 pośrednio. W ramach konsolidacji i koncentracji na podstawowym biznesie bank zintegrował spółki nieruchomościowe, sprzedał część udziałów w spółce eService i przygotowuje się do zbycia deweloperskiej Qualli. Wkrótce zniknie kolejny podmiot — Inteligo Financial Services (IFS), informatyczna spółka, która wcześniej obsługiwała głównie Inteligo.

W lipcu ludzie i zasoby informatyczne IFS zostaną wchłonięte przez bank. W IV kw. spółka połączy się z PKO Finat, który jest agentem transferowym banku. Trafią do niego ludzie odpowiedzialni za sprzedaż, rozwój biznesu, produkty, kadry i administrację, wsparcie prawne i audyt wewnętrzny w IFS. Do banku natomiast przejdą specjaliści z obszaru rozwoju i utrzymania aplikacji, bezpieczeństwa i infrastruktury teleinformatycznej oraz wsparcia użytkowników. PKO Finat będzie rozwijane jako centrum usług wspólnych dla grupy.

Zmiany tłumaczone są koniecznością integracji zespołów IT w banku i stworzenia jednego back office.

— Chodzi o efekty synergii w grupie, które szacujemy na 5 mln zł rocznie, i zwiększenie efektywności obszaru IT dzięki lepszemu wykorzystaniu kompetencji zespołu i infrastruktury. Nowoczesne technologie to główny obszar inwestycji banku — mówi Paweł Borys.

Przetasowania na zapleczu nie wpłyną na serwis dla klientów Inteligo. Zmienia się natomiast sposób pozycjonowania tej marki w grupie jako banku dla klientów „self direct”, którzy nie potrzebują oddziału, bo sami mogą się obsłużyć. To żelazny elektorat — 600 tys. klientów. Segment cenny, ale stosunkowo niewielki.

— Chcemy być obecni w tym segmencie rynku, aczkolwiek model wyłącznie bankowości internetowej nie do końca jeszcze się sprawdza. M.in. trudno za pośrednictwem tego kanału sprzedawać bardziej skomplikowane produkty. Głównym kierunkiem inwestycji PKO jest system iPKO, który ma ponad 6 mln użytkowników, oraz bankowość mobilna, w tym IKO, zyskująca coraz większą popularność — mówi Paweł Borys.

Inne rozłożenie akcentów przełoży się również na zmiany w obszarze detalicznym, w którym pion bankowości elektronicznej zostanie włączony do struktur sprzedażowych. — Kanał elektroniczny jest istotnym sposobem obsługi transakcji, ale rośnie jego rola także jako kanału sprzedaży. Koncentrujemy się na udostępnieniu klientom najwyższej jakości multikanałowego modelu obsługi — twierdzi Paweł Borys.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / PKO BP konsoliduje grupę i porządkuje strukturę