PKP PLK: w 2016 r. przetargi z funduszy UE na co najmniej 5 mld zł

DI, PAP
opublikowano: 26-12-2015, 13:33

PKP PLK planuje w przyszłym roku rozpisać przetargi z rozdania funduszy unijnych na lata 2014-2020 na co najmniej 5 mld zł - poinformował PAP członek zarządu PKP PLK ds. inwestycji Marcin Mochocki.

"Z tych najbardziej spektakularnych inwestycji planujemy w pierwszej połowie 2016 r. ogłosić dalszą rozbudowę łódzkiego węzła kolejowego, czyli budowę tunelu pomiędzy Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską oraz kolejne przetargi na rozbudowę Centralnej Magistrali Kolejowej w celu zwiększenia prędkości na tej linii. Planujemy wystartować także z wieloma mniejszymi przetargami dotyczącymi postępowań na liniach towarowych i pasażerskich np. kontynuacja przebudowy Nadodrzanki i Magistrali Węglowej" - powiedział Mochocki.

Dodał, że w I kw. 2016 r. PKP PLK chce rozpocząć także kilka postępowań przetargowych na dokumentację projektową dotyczącą m.in. przebudowy wszystkich stacji portowych, czyli tych stacji, gdzie rozpoczyna się ruch z polskich portów morskich, kolejne przetargi na dokumentację projektową dot. warszawskiego węzła kolejowego, w tym m.in. kompleksowa przebudowa stacji Warszawa Zachodnia, czy przetarg na linię aglomeracyjną między Gdynią a Wejherowem.

Zarządca infrastruktury chce też w I kw. przyszłego roku rozpisać postępowanie na dokumentację dotyczącą przebudowy całego węzła katowickiego wraz ze stworzeniem nowych warunków dla ruchu aglomeracyjnego. To inwestycja warta ok. 4 mld zł dotyczy linii kolejowych od Katowic po samą granicę z Czechami.

"Te wszystkie postępowania na dokumentacje projektowe będą startować w I kw. 2016 r. tak żebyśmy mogli na przełomie 2018/2019 r. rozpocząć prace budowlane" - podkreślił Mochocki.

Dodał, że spółka planuje, iż druga fala dużych inwestycji obejmie także modernizację całej linii między Poznaniem a Szczecinem - to inwestycja o wartości ponad 2 mld zł.

Przetargi na te inwestycje spółka będzie rozpisywać w latach 2017/18. Obejmą one linie: Czyżew – Białystok, Poznań - Szczecin, modernizację linii średnicowej w Warszawie, linię E 20 Bielsk Podlaski – Terespol, Łódź – Zduńska Wola. "Wartości i skale przetargów określa Krajowy Program Kolejowy, w którym ujęte są wszystkie projekty na obecną perspektywę. W 2015 r. PKP PLK rozpisała przetargi z nowej perspektywy unijnej 2014-2020 na kwotę 16 mld zł." - wyjaśnił Mochocki.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zapewnił, że planowane inwestycje nie doprowadzą do problemów na liniach, bo spółka przed rozpoczęciem głównych inwestycji remontuje linie objazdowe.

"We wszystkich tych inwestycjach planujemy i mamy zapewnione linie objazdowe, ale nie wykluczamy, jeśli będzie to korzystne, zamknięć dwutorowych, tak jak na linii do Białegostoku. Jednak pod warunkiem, że to będzie się przekładało na szybsze ukończenie inwestycji, a pasażerowie będą mieli zapewniony alternatywny dojazd" - powiedział Mochocki.

W połowie września br. rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy (KPK), który zakłada wydanie 67,5 mld zł do 2023 r. na inwestycje w infrastrukturę kolejową. Program został przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju; wykonawcą programu będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

KPK zakłada maksymalne wykorzystanie środków UE na sfinansowanie projektów infrastrukturalnych w ramach: Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF), Programu Polska Wschodnia na lata 2014-2020 oraz Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020. Oprócz środków unijnych, na sfinansowanie programu zostaną przeznaczone także środki własne PKP PLK SA oraz publiczne środki krajowe.

PKP PLK zarządza infrastrukturą kolejową, czyli m.in. ponad 21,5 tys. km linii kolejowych. Obecnie użytkowanych jest ok. 18 500 km linii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane