Plus na celowniku

Magdalena Wierzchowska
opublikowano: 24-10-2006, 00:00

CR Media były niechcianym inwestorem Radia Plus, a teraz wystawiły stacje radiowe na sprzedaż. Od kuchni do sieci może wejść Eska.

CR Media, zaprzątnięte fuzją z Internet Group, prowadzą też proces sprzedaży swojej grupy radiowej.

— Rozważamy wszystkie opcje, które umożliwią rozwój firmy: od pozyskania inwestora, przez zakup podmiotów, do sprzedaży całości — mówi Rafał Oracz, dyrektor generalny CR Media Consulting.

Warszawa wzięta

Wśród potencjalnych nabywców są: Radio Zet, Radio Eska i dwóch zagranicznych inwestorów. Nic nie jest jeszcze przesądzone, choć warto zwrócić uwagę na Eskę — właściciela ośmiu stacji sieci Vox, które jeszcze w ubiegłym roku należały do katolickiej sieci Radio Plus. Pozostałe 11 stacji tej sieci należy do CR Mediów.

Do rozłamu doszło, bo episkopat niechętnie widział wśród nabywców kojarzone z lewicą CR Media. Teraz do Radia Plus może wejść kuchennymi drzwiami Eska, kupując stacje właśnie od CR Mediów. Choć może to być utrudnione.

— Jest mało prawdopodobne, by te stacje zostały sprzedane Radiu Eska. Po pierwsze, dostaliśmy lepsze propozycje. Po drugie, mamy zobowiązania wobec strony kościelnej — twierdzi Rafał Oracz.

Eska nabrała wody w usta.

— Nie komentujemy doniesień o rozmowach z CR Media — mówi Leszek Kozioł, prezes Radia Eska.

Wiadomo jednak, że połączenie stacji, które należały kiedyś do sieci Plus, jest najlepszym rozwiązaniem. Sieć ma wtedy sens, gdy ma zasięg ogólnopolski — kilku regionalnym stacjom trudno wyjść na plus. Co prawda, Leszek Kozioł twierdzi, że sieć, rozwijana na bazie ośmiu stacji Vox, może przynieść zysk w trzy lata, ale jej mierzony słuchalnością udział w ogólnopolskim rynku wynosi 0,45 proc. Co ważne, Radiu Eska udało się przejąć kontrolę nad stołeczną rozgłośnią, kluczową dla całej sieci. Zarząd z ramienia Eski jest już wpisany do KRS, a związany z nią Time sprzedaje czas reklamowy.

Wyniki w górę

Kupno Plusa przez grupę Time mogłoby być kontrowersyjne, ale dla Eski oznaczałoby przyspieszenie i tak już dynamicznego rozwoju. Logo Eska w listopadzie mają nosić 34 podmioty, Eska Rock — cztery. Do tego trzeba doliczyć osiem stacji Vox. Eska jest liderem sieci radiowych, choć ostatnio jej udziały rynkowe nieznacznie spadły — w okresie lipiec-wrzesień 31 stacji spod tego znaku miało 7,9 proc. udziałów w rynku ogólnopolskim — wynika z badań Radia Track. Rok wcześniej 30 stacji sieci miało 8,2 proc.

Poprawiają się wyniki: po półroczu grupa radiowa Time miała 7,2 mln zł zysku netto, 9,8 mln zł EBITDA przy 43 mln zł przychodów.

— Te wyniki pozwalają nam szacować, że przekroczymy prognozy na ten rok — mówi Leszek Kozioł.

Grupa radiowa Time chce wypracować 11 mln zł zysku netto, przy 15 mln zł EBITDA i 80 mln zł przychodów. W ubiegłym roku wypracowała odpowiednio 5,2 mln zł, 11 mln zł i 69 mln zł.

W tym roku do sieci Eska dołączyły trzy podmioty, w przyszłym — kolejne trzy do pięciu.

— Staramy się objąć zasięgiem większość miast, ponad 100 tys. mieszkańców — mówi Leszek Kozioł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy