Płyn do spryskiwaczy jak napój alkoholowy

Aleksandra Kalinowska, Szymon Pakulski
opublikowano: 2005-05-19 00:00

„Napoje” w rozumieniu ustawy to niekoniecznie coś, co służy do „napojenia” człowieka. Bo płynów do spryskiwaczy raczej nie pijemy. Zazwyczaj.

Ustawa o podatku akcyzowym dokonała podziału wyrobów akcyzowych, które zgodnie z przepisami Unii Europejskiej podlegają tym samym mechanizmom rozliczania akcyzy (wyroby akcyzowe zharmonizowane). Zdefiniowała też poszczególne grupy wyrobów. Do grupy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ustawodawca zaliczył napoje alkoholowe, a wśród nich szeroko rozumianą grupę produktów uznawanych za alkohol etylowy.

Pijana definicja

Definicja alkoholu etylowego została określona w art. 72 ustawy. Przepis ten uznaje za alkohol etylowy wszelkie wyroby o zawartości alkoholu przekraczającej 1,2 proc. objętości. Oznaczone są symbolami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN.

Jak z tej definicji, wynika za napój alkoholowy w postaci alkoholu etylowego należy uznać każdy wyrób — również ten, który nie nadaje się do spożycia przez ludzi. Grunt, żeby zawierał odpowiednią część alkoholu etylowego sensu stricto (tj. klasyfikowanego do wyżej wymienionych symboli PKWiU i kodów CN).

W rezultacie tak rozległego określenia zakresu ustawodawca uznał za napoje alkoholowe takie wyroby jak:

- substancje powierzchniowo czynne — w postaci popularnych środków do czyszczenia,

- środki piorące i środki czyszczące,

- środki zapobiegające zamarzaniu i płyny usuwające oblodzenie.

Jak z tego wynika, „napoje” to zdaniem ustawodawcy niekoniecznie coś, co służy do „napojenia” człowieka. W końcu płyny do spryskiwaczy lub płyny do odlodzania, zawierające znacznie więcej alkoholu etylowego niż 1,2 proc., zazwyczaj nie są spożywane przez ludzi.

W składzie

To, że wymienione wyroby uznano za napoje alkoholowe, w większości sytuacji nie wiąże się z obowiązkiem zapłaty akcyzy (zgodnie z przepisami w sprawie obniżenia stawek akcyzy wyroby tego rodzaju są opodatkowane zerową stawką). Jednak pociąga za sobą obowiązki natury administracyjnej. Otóż produkcja czy przetwarzanie takiego wysokoalkoholowego płynu do spryskiwaczy lub środka czyszczącego może odbywać się jedynie w składzie podatkowym.

Niestety utworzenie składu, a następnie prowadzenie w nim działalności wiąże się z wieloma dodatkowymi obowiązkami natury administracyjnej (uzyskanie zezwolenia, ewidencjonowanie produkcji i obrotu). Z drugiej strony, podmioty prowadzące składy podatkowe są uprawnione do nabywania surowców (np. alkoholu etylowego) do produkcji tego rodzaju wyrobów bez obowiązku płacenia akcyzy.

Mało smakoszy

Należy zaznaczyć, że produkcja oraz przetwarzanie napojów alkoholowych (w tym produktów nie nadających się do spożycia przez ludzi, lecz uznawanych za napoje alkoholowe) poza składami podatkowymi spotkała się ze stanowczą reakcją władz skarbowych. Zamykały one zakłady, w których produkowano lub przetwarzano takie „napoje alkoholowe”.

Naszym zdaniem, ich produkcja oraz przetwarzanie nie powinny być obciążone obowiązkiem tworzenia składu podatkowego — przynajmniej dopóki wyroby te w powszechny i łatwy sposób nie są spożywane przez ludzi. A przypadki spożywania tych płynów wydają się „w dzisiejszych czasach” raczej odosobnione. Kontrola nad ich produkcją nie ma więc uzasadnienia, ponieważ w stosunku do tych wyrobów nie powstanie nigdy obowiązek zapłaty akcyzy.

Aleksandra Kalinowska menedżer

Szymon Parulski starszy konsultant

dział doradztwa podatkowego Ernst & Young