Pociągi odkorkują Rzeszów

opublikowano: 03-06-2018, 22:00

Podmiejska kolej aglomeracyjna ma ruszyć na początku 2021 r. Takiej inwestycji na Podkarpaciu jeszcze nie było.

Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego, i Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podpisali umowę dotyczącą inwestycji w podmiejską kolej aglomeracyjną (PKA), która zasięgiem obejmie tzw. rzeszowski obszar funkcjonalny. Tworzony na Podkarpaciu system otrzyma 117 mln zł unijnego dofinansowania. Jest to jednak tylko połowa wartości netto projektu.

MILOWY KROK: Podmiejska Kolej Aglomeracyjna ma ruszyć na Podkarpaciu w 2021 r. i znacznie poprawić funkcjonowanie transportu pasażerskiego. Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego zaznacza, że to pierwsza tego typu inwestycja w regionie, o tak dużym zasięgu.
Zobacz więcej

MILOWY KROK: Podmiejska Kolej Aglomeracyjna ma ruszyć na Podkarpaciu w 2021 r. i znacznie poprawić funkcjonowanie transportu pasażerskiego. Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego zaznacza, że to pierwsza tego typu inwestycja w regionie, o tak dużym zasięgu. Fot. ARC

— Kwota dofinansowania będzie przeznaczona m.in. na zakup 10 składów pociągowych — ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych i dwóch spalinowych zespołów trakcyjnych. Unijne pieniądze pomogą również w zakupie terenów i budowie zaplecza technicznego do bieżącego utrzymania taboru, jego obowiązkowej diagnostyki oraz przeglądów okresowych zapewniających bezpieczeństwo podróżnym — zapowiada Władysław Ortyl.

Do Rzeszowa, który jest głównym ośrodkiem naukowym i kulturalnym oraz siedzibą największej liczby pracodawców w województwie, codziennie przyjeżdża wielu mieszkańców pobliskich gmin. Ulice są notorycznie zakorkowane. Dzięki inwestycji władze województwa będą mogły poprawić funkcjonowanie publicznego transportu pasażerskiego — częstotliwość, skomunikowanie i punktualność. W konsekwencji liczba aut na rzeszowskich drogach ma się znacznie zmniejszyć.

— Zasięg systemu obejmie relacje między Rzeszowem a Dębicą, Przeworskiem, Kolbuszową i Strzyżowem oraz nową linię do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka — wylicza marszałek województwa.

Pierwsze nowe składy mają wystartować w styczniu 2021 r. Koszt zakupu taboru dostosowanego do potrzeb niepełnosprawnych oraz budowy zaplecza technicznego oszacowano łącznie na 287 mln zł. Jest to jednak tylko pierwsza część większego przedsięwzięcia. W planach jest również budowa i modernizacja linii kolejowych i infrastruktury przystankowej. Wartość tej części oszacowano na około 300 mln zł.

— To pierwsza tego typu inwestycja na Podkarpaciu, a na taką skalę będzie zapewne jedyną. Powstają koncepcje kolei lokalnych, np. na obszarze Bieszczad, ale ich charakter będzie inny niż PKA — zaznacza Władysław Ortyl.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Patrycja Łuszczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Samorządy / Pociągi odkorkują Rzeszów