Koszt jednostkowy nabycia odrzutowca F-35, który obejmuje wydatki na rozwój i produkcję, wynosi teraz 179 mln USD za jednostkę, w porównaniu do 166 mln USD w poprzednim roku, po uwzględnieniu inflacji.
Wzrost o 26 mld USD jest zbliżony do kwoty, którą Kongres przeznaczył na wsparcie Ukrainy w walce z inwazją Rosji. To również mniej więcej równowartość tegorocznego budżetu NASA, agencji kosmicznej.
Mimo problemów i opóźnień, F-35 osiągnął niedawno kluczowy kamień milowy w testach przeprowadzonych w zaawansowanym symulatorze Pentagonu. Testy te miały na celu ocenę zdolności samolotu do konfrontacji z rosyjskimi i chińskimi systemami obrony powietrznej oraz myśliwcami. Wyniki tych testów stanowią 42 proc. wymaganego oceniania, co jest istotne dla kontynuacji programu.
Testy są niezbędne przed rozpoczęciem pełnej produkcji F-35, z której korzystać mają klienci zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i za granicą, gdzie dostarczono co najmniej 965 samolotów. Jednak wyniki testów sugerują, że wiele z tych jednostek może wymagać modernizacji.
F-35 miał przeprowadzić 64 loty bojowe w 2017 roku, ale ze względu na problemy techniczne w ośrodku testowym oraz wpływ pandemii COVID-19 ćwiczenie to zostało opóźnione. Pentagon planuje dostarczyć raport z testów w ciągu 90 dni od ich zakończenia, jednak nie ma planów publikacji ogólnego podsumowania tych wyników.

