Polska będzie mieć nowy indeks PMI

KNS
opublikowano: 2009-08-31 15:26

Bank HSBC przy współpracy z Markit - międzynarodowym dostawcą usług informacji finansowych, udostępni nowe narzędzie pozwalające lepiej zrozumieć mechanizmy ekonomiczne rządzące rynkami wschodzącym.

Nowy indeks będzie nazywać się HSBC EMI. Jego ogłoszenie nastąpi podczas konferencji Międzynarodowego Funduszu Walutowego w Istambule 6 października tego roku. Jak czytamy w raporcie banku, współpraca ta opierać się będzie na wykorzystaniu najwyższej próby danych udostępnianych przez Markit, uzupełnianych o analizy tworzone przez wybitnych ekonomistów HSBC z rynków wschodzących.

W początkowym okresie współpraca partnerska wspomnianych instytucji zaowocuje udostępnieniem następujących dotychczasowych i pilnie śledzonych raportów PMI: Chiny (sektor przemysłowy), Czechy (sektor przemysłowy), Indie (sektor przemysłowy), Polska (sektor przemysłowy), Turcja (sektor przemysłowy), Brazylia (sektor przemysłowy) oraz Hongkong (cała gospodarka). Następnie zbiór danych zostanie poszerzony o pierwszy w historii indeks PMI dla sektora produkcyjnego w Korei Południowej i na Tajwanie oraz pierwsze na świecie indeksy PMI dla sektora usług w Brazylii, Chinach i Indiach (co pozwoli na opracowanie nowych złożonych indeksów PMI dla tych trzech krajów).

Czym jest indeks PMI?
Indeksy PMI mierzą poziom aktywności gospodarczej w sektorach przemysłu. Wskaźniki są sporządzane na podstawie ankiet przeprowadzanych wśród przedsiębiorców, (uwzględniając wagę sektorów w PKB), którzy określają sytuację w poszczególnych kategoriach działalności gospodarczej takich jak produkcja, zamówienia, ceny, zatrudnienie. Indeksy PMI to podstawowe i niezbędne wskaźniki zmieniających się warunków ekonomicznych, dające rzetelny i pełny obraz obecnej sytuacji rynkowej.

Raporty PMI oparte są wyłącznie na faktach – realnych wynikach produkcji firm - a nie na opiniach poszczególnych managerów.

Wskaźnik PMI stał się obecnie najczęściej obserwowanym badaniem warunków gospodarczych na świecie, doceniany przez banki centralne ( przy ustalaniu stóp procentowych),  rynki finansowe oraz przez osoby podejmujące decyzje biznesowe za dostarczanie aktualnych, dokładnych i często unikalnych miesięcznych wskaźników trendów w gospodarce.