Znane wydawnictwo edukacyjne Pearson opublikowało świeży raport „The Learning Curve”, którego częścią jest „Global Index of Cognitive Skills and Educational Attainment”. Raport przygotował The Economist Intelligence Unit, analityczne i doradcze ramię wydawcy magazynu „The Economist”.

Polska w porównaniu z poprzednim indeksem opublikowanym w 2012 r. awansowała do pierwszej dziesiątki, przeskakując cztery pozycje wyżej. Osiągnęliśmy dobry wynik w kategorii zdobywania wykształcenia, bo zajmujemy pod tym względem trzecie miejsce, ale dużo gorzej wypadamy w kategorii umiejętności kognitywnych, w której jesteśmy na 16 pozycji.
Najwyższe oceny w rankingu otrzymały Korea Południowa i Japonia. Finlandia, która była najlepsza w poprzedniej edycji, teraz jest piąta. Tuż przed Polską są Wielka Brytania, Kanada, Holandia i Irlandia. A za nami m.in. Dania, Niemcy i Rosja. Wydawnictwo Pearson podkreśla znaczenie awansu Polski, ale także Rosji (o siedem pozycji) i Izraela (aż o 12 oczek). W sumie w indeksie znalazło się 39 krajów.
Opracowanie korzysta z wyników różnych analiz i badań dotyczących edukacji - łączy dane krajowe i międzynarodowe rankingi, w tym PISA, TIMSS i PIRLS.
Indeks opublikowany przez wydawnictwo Pearson
- W ostatnich latach stało się jasne, że podstawowe umiejętności takie jak czytanie, pisanie i liczenie, już nie wystarczają, czytamy w raporcie. Autorzy stworzyli więc listę umiejętności XXI wieku. Wymieniają zdolności przywódcze, cyfrowe piśmiennictwo, komunikację, inteligencję emocjonalna, przedsiębiorczość, umiejętność rozwiązywania problemów i współpracy w zespole, a także umiejętność radzenia sobie z rolą „obywatela świata”.
Kluczowe są więc tzw. umiejętności miękkie, z którymi według pracodawców często kłopoty mają młode pokolenia pracowników.
- Światowa gospodarka nie płaci już za to, co ludzie wiedzą, ale za to, co mogą zrobić z tym, co wiedzą - mówi cytowany w raporcie Andreas Schleicher, dyrektor OECD zajmujący się edukacją.