Polska przed Niemcami i USA w prestiżowym indeksie

ŁO
opublikowano: 2014-05-10 10:18

Awansowaliśmy do pierwszej dziesiątki rankingu opublikowanego przez wydawnictwo Pearson. Za nami są takie kraje jak Dania, Niemcy, USA czy Szwajcaria.

Znane wydawnictwo edukacyjne Pearson opublikowało świeży raport „The Learning Curve”, którego częścią jest „Global Index of Cognitive Skills and Educational Attainment”. Raport przygotował The Economist Intelligence Unit, analityczne i doradcze ramię wydawcy magazynu „The Economist”. 

fot. iStock
fot. iStock
None
None

Polska w porównaniu z poprzednim indeksem opublikowanym w 2012 r. awansowała do pierwszej dziesiątki, przeskakując cztery pozycje wyżej. Osiągnęliśmy dobry wynik w kategorii zdobywania wykształcenia, bo zajmujemy pod tym względem trzecie miejsce, ale dużo gorzej wypadamy w kategorii umiejętności kognitywnych, w której jesteśmy na 16 pozycji.

Najwyższe oceny w rankingu otrzymały Korea Południowa i Japonia. Finlandia, która była najlepsza w poprzedniej edycji, teraz jest piąta. Tuż przed Polską są Wielka Brytania, Kanada, Holandia i Irlandia. A za nami m.in. Dania, Niemcy i Rosja. Wydawnictwo Pearson podkreśla znaczenie awansu Polski, ale także Rosji (o siedem pozycji) i Izraela (aż o 12 oczek). W sumie w indeksie znalazło się 39 krajów. 

Opracowanie korzysta z wyników różnych analiz i badań dotyczących edukacji - łączy dane krajowe i międzynarodowe rankingi, w tym PISA, TIMSS i PIRLS.  

Indeks opublikowany przez wydawnictwo Pearson

- W ostatnich latach stało się jasne, że podstawowe umiejętności takie jak czytanie, pisanie i liczenie, już nie wystarczają, czytamy w raporcie. Autorzy stworzyli więc listę umiejętności XXI wieku. Wymieniają zdolności przywódcze, cyfrowe piśmiennictwo, komunikację, inteligencję emocjonalna, przedsiębiorczość, umiejętność rozwiązywania problemów i współpracy w zespole, a także umiejętność radzenia sobie z rolą „obywatela świata”.

Kluczowe są więc tzw. umiejętności miękkie, z którymi według pracodawców często kłopoty mają młode pokolenia pracowników.  

- Światowa gospodarka nie płaci już za to, co ludzie wiedzą, ale za to, co mogą zrobić z tym, co wiedzą - mówi cytowany w raporcie Andreas Schleicher, dyrektor OECD zajmujący się edukacją.