Agencja Porter Novelli zleciła badanie wśród 6 tys. dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych, by zanalizować ich podejście do firm zaangażowanych społecznie. Wyniki badania pokazały, że 67 proc. konsumentów chętniej wybiera produkty firm realizujących programy CSR.
A na całym świecie coraz częściej wydawane są obszerne raporty, opisujące wszystkie założenia działań CSR realizowanych przez daną firmę, a także informacje o skuteczności realizowanych programów. Zaproponowane przez Global Reporting Initative zasady prezentowania sprawozdań z działalności społecznej są coraz szerzej stosowane, stanowią bowiem gwarancję przejrzystości i spójności informacji. To pozwala inwestorom rzetelnie ocenić skuteczność poczynań firmy na tle aktywności konkurencji i liderów rynku.
Oczywiście, wiele firm chciałoby potraktować CSR jako narzędzie public relations, jednak biorąc pod uwagę dokładność, z jaką tego typu projekty są analizowane przez opinię publiczną — takie działanie będzie ocenione negatywnie przez przedstawicieli wielu środowisk (media, praktycy CSR, inwestorzy, konsumenci, pracownicy), świetnie dostrzegających różnicę między tymi dwoma sferami aktywności. W CSR chodzi o postawy i działania, o to, jak firma funkcjonuje w różnych sferach: praw człowieka (w tym także praw pracownika), ekologii, etyki biznesu i dobroczynności. Każdy z nas powinien być w stanie wyrobić sobie zdanie na temat aktywności danej firmy na podstawie różnych źródeł, nie tylko firmowych informacji prasowych. Zwiększająca się przejrzystość informacji publikowanych w raportach CSR jest gwarancją, że CSR nie będzie używany w roli zasłony dymnej dla innej działalności.