Ponad 2 mld zł z KPO na inwestycje tramwajowe w Warszawie

PAP
opublikowano: 2025-10-22 15:36

Tramwaje Warszawskie podpisały dwie umowy pożyczki z KPO na ponad 2 mld zł. Pieniądze wykorzystane zostaną m.in. na zazielenienie kolejnych odcinków torowisk, budowę nowych tras na Gocław i Zieloną Białołękę, a także kupno nowego taboru i remont obecnego.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

– Warszawa pozyskała ponad 2 miliardy zł z KPO na najważniejsze inwestycje tramwajowe do 2030 roku – powiedział w środę na konferencji w zajezdni na Annopolu prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Przekazał, że pozyskane środki przeznaczone zostaną na dwie najważniejsze inwestycje tramwajowe w najbliższych latach: trasy na Gocław i Zieloną Białołękę. - A to nie wszystko, bo z pieniędzy z KPO zakupimy 20 niskopodłogowych tramwajów i gruntownie wyremontujemy 60 kolejnych pojazdów. Zazielenimy też kolejne odcinki torowisk i zadbamy o priorytetowy przejazd dla tramwajów na kolejnych skrzyżowaniach. Jesteśmy skuteczni, bo nie obiecujemy, ale działamy – dodał prezydent stolicy.

Prezes Zarządu Transportu Miejskiego Katarzyna Strzegowska zaznaczyła, że tak olbrzymi zastrzyk finansowy pomoże zapewnić jeszcze lepszy komfort wszystkim pasażerom w ich codziennych podróżach.

- Nadchodzące lata będą intensywne – już teraz prosimy mieszkańców o wyrozumiałość – możemy zagwarantować, że efekty będą zauważalne i konkretne, jak np. na ul. Słomińskiego, gdzie tramwaje jadą już po zielonych torach, a pasażerowie korzystają z nowych, szerszych przystanków z wygodniejszym i bezpieczniejszym dojściem – dodała członek zarządu Tramwajów Warszawskich ds. prawno-finansowych Małgorzata Kaleta.

Plany tramwajarzy na kolejne lata obejmują przebudowę torów w al. Waszyngtona, al. Jana Pawła II (odcinek Kino Femina – pl. Grunwaldzki, ul. Stawki (Lewartowskiego – al. Jana Pawła II) czy na rondzie Daszyńskiego, gdzie planowana jest rozbudowa układu torowego.

Dzięki funduszom z KPO do końca 2030 r. możliwe będzie zbudowanie dwóch nowych tras tramwajowych – na Zieloną Białołękę i na Gocław. Łącznie to ok. 10 km zupełnie nowych torowisk w miejscach pozbawionych komunikacji szynowej. Obie trasy znajdują się na etapie prac projektowych.

Kolejne pakiety działań to tzw. priorytety, czyli programy sygnalizacji świetlnych, umożliwiające sprawniejszy przejazd tramwajów – łącznie blisko 80 skrzyżowań i przejść dla pieszych, gdzie tramwaje nie będą stały niepotrzebnie na czerwonym świetle.

Środki pozwolą także na zazielenienie kolejnych odcinków torów.

Pieniądze z pożyczki pozwolą na zakup ok. 20 nowych wagonów tramwajowych, a także na wykonanie planowych napraw głównych ok. 60 tramwajów typu Swing (realizacja kontraktu już się rozpoczęła).

Wykonanie wymaganych przez producenta napraw głównych, wynikających z przebiegu pojazdu, jest kluczowe dla zachowania odpowiedniego okresu żywotności, który w przypadku tramwajów sięga 30-40 lat. W trakcie tego procesu m.in. wymienia i regeneruje się zużyte elementy. Tramwaj, w trakcie naprawy głównej, jest przywracany niemal do stanu fabrycznego.

Pozyskane przez miejską spółkę środki pochodzą z pożyczkowej części Krajowego Planu Odbudowy, udostępnionych w ramach tzw. Instrumentu Zielonej Transformacji Miast, prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Oprocentowanie pożyczki wynosi 1 proc. (w skali roku) i jest znacznie korzystniejsze niż w bankach komercyjnych. Bank nie pobiera marży ani prowizji, a Tramwaje Warszawskie mają 20 lat na spłatę pożyczki.