Ponad 68 proc. przedsiębiorców założyłoby ponownie firmę w swojej branży

  • PAP
opublikowano: 15-01-2023, 08:59
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Ponad 68 proc. małych i średnich przedsiębiorców zdecydowałoby się na ten sam profil działalności, gdyby ponownie zakładali firmę - poinformował BIG InfoMonitor. Najbardziej pozytywnie nastawiony do swojego sektora jest przemysł - wskazali autorzy badania.

Najbardziej negatywnie nastawiony do swojego sektora jest transport, a pozytywy działania w swoim biznesie widzi głównie przemysł – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor wśród przedstawicieli mikro, małych i średnich firm. Ponad 68 proc. przedstawicieli firm z sektora MŚP wskazało, że gdyby wybierali ponownie biznes, zdecydowaliby się na ten sam profil działalności

"Każda branża w mniejszym lub większym stopniu narażona jest na wzrost kosztów prowadzenia biznesu i problemy z płynnością finansową. Można powiedzieć, że firmy są obecnie w imadle przychodowo-kosztowym, spadającym przychodom towarzyszy wzrost kosztów, np. surowców, energii, ogrzewania i to dotyczy w szczególności branż o dużej energochłonności" - wskazał prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, komentując dla PAP wyniki badania.

Zwrócił uwagę, że firmy, które poprzednio korzystały z kredytów bankowych odczuwają wzrost stóp procentowych – np. branże kapitałochłonne, takie jak przemysł. Handel boryka się ze spadkiem sprzedaży, min. w wyniku cięcia wydatków przez konsumentów. Firmy z branży budowlanej doświadczają wzrostu problemów będących wynikiem załamania koniunktury na rynku inwestycji zarówno prywatnych, jak i publicznych. "Wszystko to wpływa na niepewność funkcjonowania w zasadzie każdego biznesu niezależnie od wielkości czy profilu działania" – zaznaczył.

Ponownie nie założyłby firmy w swojej branży co piąty badany przedstawiciel małych i średnich biznesów. O tym, że "raczej nie i zdecydowanie nie założyliby firmy w tym samym sektorze" mówią przeważnie przedstawiciele branży transportowej (29,2 proc.), następnie budowlanej (23,1 proc.) oraz handlowej (22,3 proc.). W przemyśle jest najmniej nastawionych negatywnie (13,2 proc.), jednak najwięcej niezdecydowanych (18,4 proc.)

Według badania zbyt wysokie koszty prowadzenia działalności (47,5 proc.) i niskie marże (42,5 proc.) to główne argumenty podawane przez właścicieli firm, którzy nie byliby skłonni do wyboru tej samej branży po raz drugi.

Budownictwu doskwierają przede wszystkim zbyt wysokie koszty prowadzenia działalności (67 proc.), niskie marże (50 proc.), wysoka ryzykowność działalności (50 proc.) oraz brak wykwalifikowanych pracowników (33 proc.). Na niskie marże wskazuje też przemysł (60 proc.). O utracie rynku zbytów informują z kolei głównie przedstawiciele branży handlowej (40 proc.) oraz przemysłowej (20 proc.). Na opóźnienia w płatnościach narzekają przede wszystkim handel i przemysł – po 20 proc. W przemyśle mówi się też, że jest mało wspierany przez banki i instytucje finansowe. Z kolei o negatywnym wpływie wojny na prowadzenie biznesu mówią w przeważającej części przedsiębiorcy z branży transportowej (14,3 proc.). Na zbyt dużą sezonowość skarżą się z kolei usługi (8,3 proc.).

Niemal 8 proc. wszystkich badanych podaje, że mając wybór ponownego założenia biznesu na pewno zrobiliby to, ale poza granicami kraju: „założyłbym, ale nie w Polsce” – odpowiadają przedsiębiorcy głównie z branży usługowej (17 proc.) i transportowej (14,3 proc.).

Grzelczak zwrócił uwagę, że problemów właścicielom firm mogą przysporzyć nieterminowi kontrahenci. "Jest ich w rejestrze dłużników już prawie 315,4 tys. Dlatego dobór właściwych partnerów biznesowych jest jednym z najważniejszych elementów sukcesu firmy. Zwłaszcza dziś, gdy ryzyko niewypłacalności jest podwyższone, a kondycja finansowa wielu przedsiębiorstw pozostawia wiele do życzenia" - stwierdził.

W opinii głównego analityka BIG InfoMonitor prof. Waldemara Rogowskiego, najbardziej perspektywiczne są biznesy związane z usługami. "Wyróżniłbym usługi medyczne w tym medycynę estetyczną, a także branżę beauty" - wskazał. W tej grupie wymienił też m.in sektor IT w szczególności rozwiązania związane ze smart data i sztuczną inteligencją. (PAP)

Badanie zrealizował w ramach projektu „Skaner MŚP" Instytut Keralla Research na reprezentatywnej próbie 500 mikro, małych i średnich firm; technika: wywiady telefoniczne, termin: 03-09.10.2022 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane