
YouGov, międzynarodowa firma działająca w branży badań rynku, sondaży i analizy danych, podaje, że 51 proc. respondentów nie zwiększyło swoich oszczędności podczas pandemii. Wskaźnik był najniższy w Niemczech i wynosił 39 proc., podczas gdy we Włoszech było to 40 proc. Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Kanada również odnotowały wyniki poniżej 50 proc.
Badanie obejmuje 20 000 dorosłych w 18 krajach i podważa nadzieje, że globalny nadmiar oszczędności pomoże gospodarstwom domowym przetrwać gwałtowny wzrost inflacji. Zamiast tego maluje nierówny obraz finansów w społeczeństwie, potencjalnie torujących drogę do pogłębienia nierówności w nadchodzących miesiącach.
Ankieta YouGov sugeruje również, że zgromadzone oszczędności rzadko są wydawane na luksusowe przedmioty. Spośród tych, którzy zaoszczędzili, około połowie udało się zatrzymać dodatkowe pieniądze. Ponad jedna czwarta wydała natomiast oszczędności na rachunki lub inne niezbędne zakupy. Tylko 13 proc. wykorzystało je do sfinansowania wakacji i imprez towarzyskich, a 19 proc. wydało oszczędności na remont domu lub przeprowadzkę.