Port Gdynia rozwija linie

Krzysztof Grzegrzółka
opublikowano: 2001-12-20 00:00

Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Stena Line podpisały porozumienie o wprowadzeniu w marcu 2002 r. drugiego promu na linię z Gdyni do Karlskrony. Natomiast 23 kwietnia ma ruszyć nowa linia pasażerska z Kopenhagi do Gdyni, którą uruchomi duński armator DFDS Scandinavian Seaways.

Polska jest dla DFDS przede wszystkim cennym, dużym rynkiem turystycznym, a Gdynia ma być dla armatora duńskiego przyczółkiem do rozwoju żeglugi wycieczkowej w rejonie wschodniego Bałtyku.

— Linie DFDS obsługują kilkanaście portów zachodnioeuropejskich. Są to głównie trasy wycieczkowe, połączone ze zwiedzaniem miejscowości, do których zawijają promy — mówi Ryszard Bogdan, dyrektor Stena Line Polska.

Dotychczas część ładunków z Gdyni do Norwegii jest transportowana przez Karlskronę promem Stena Europe, należącym do armatora szwedzkiego Stena Line. Obsługuje on linię Gdynia-Karlskrona już siódmy rok. Do podjęcia decyzji o wprowadzeniu drugiej jednostki skłoniły armatora szwedzkiego rosnące przewozy na tej trasie. Będzie ją obsługiwać jednostka towarowo-pasażerska.

— Weszliśmy na tę linię w chwili, kiedy nie chciała jej wykorzystać Polska Żegluga Bałtycka. W 2000 r. prom należący do Stena Line przewiózł na trasie Gdynia-Karlskrona 267 tys. pasażerów i 17 tys. ciężarówek. Przewozy te wzrosły w ubiegłym roku o 17 proc. i dalej rosną — dodaje Ryszard Bogdan.

— Otwarcie przez DFDS linii Gdynia Kopenhaga, a także wprowadzenie drugiego promu Steny Line będzie wymagało rozbudowy terminala promowego i przystosowania portu do obsługi dużych statków wycieczkowych i promów liniowych. W przyszłym roku przeznaczymy na ten cel około 4 mln zł — zapowiada Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.