Porzeczki powinny postawić na sklepy

Tanie, świeże czarne porzeczki na półkach to, zdaniem przetwórców, droga do sukcesu także na rynku hurtowym.

Po kolejnym sezonie spadku cen, który zaostrzył konflikt między producentami a przetwórcami, Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek zapytało Krajową Unię Producentów Soków (KUPS), ile porzeczek potrzeba na rynku. KUPS i Krajowe Stowarzyszenie Przetwórców Owoców i Warzyw (KSPOiW) odpowiedziały — bez konkretnych liczb, ale ze wskazówkami dotyczącymi rynkowych trendów.

Wyświetl galerię [1/2]

Aconcagua/ Licensed under CC BY-SA 3.0/Wikimedia Commons

— Półprodukty z owoców czarnych porzeczek wykorzystywane są jako dodatek do różnych wyrobów gotowych, soków, nektarów czy dżemów, żeby nadać im barwę lub ją wzmocnić. Konkurują w tym zakresie z innymi owocami — czarnym bzem, aronią i wiśnią. Konsumenci nie są przyzwyczajeni do smaku czarnych porzeczek, więc zastąpienie ich innymi owocami jest praktycznie niedostrzegalne, a więc często stosowane, np. ze względów ekonomicznych — mówi Julian Pawlak, szef KUPS.

Spada też spożycie soków i nektarów. W Europie, która jest największym odbiorcą zagęszczonych soków z Polski, w latach 2009-14 r. zmniejszyło się o 14 proc. — podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Soków.

— Spowodowało to znaczne zmniejszenie zapotrzebowania na wszystkie zagęszczone soki, w tym również na zagęszczonysok z czarnych porzeczek — twierdzi Julian Pawlak. Jego zdaniem, pomóc może promocja bardziej niż dotychczas podkreślająca zalety porzeczek. Nie pomaga w tym państwo, choć Polska jest największym producentem czarnych porzeczek na świecie. Zdaniem przetwórców, błędem jest też to, że świeżych porzeczek praktycznie nie ma w sklepach.

„Niezrozumiały dla nas jest powszechny brak świeżych owoców czarnej porzeczki w handlu detalicznym w Polsce w sytuacji, gdy jesteśmy liderem w jej produkcji — czytamy w piśmie KUPS i KSPOiW.

Jeśli porzeczki pojawiają się na półkach, są bardzo drogie. Zdaniem przetwórców, sprzedawanie ich w detalu po kilkanaście złotych za kilogram (około 4-8 zł za pojemnik mieszczący 250 g) zniechęca konsumentów do zakupu i nie prowadzi do pozyskania nowych amatorów tych owoców.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu