Powstało angielsko-francuskie konsorcjum budowy lotniskowców

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2006-03-07 12:20

Francja i Wlk. Brytania zbudują razem nowe lotniskowce dla swoich flot. Porozumienie w tej sprawie podpisały6 marca ministerstwa obrony obu krajów. W fazie projektowej Francuzi wyasygnują 176 mln USD - poinformowała we wtorek gazeta i portal Defense News.

Francja i Wlk. Brytania zbudują razem nowe lotniskowce dla swoich flot. Porozumienie w tej sprawie podpisały6 marca ministerstwa obrony obu krajów. W fazie projektowej Francuzi wyasygnują 176 mln USD - poinformowała we wtorek gazeta i portal Defense News.

    Według Defense News, Francja i wielka Brytania muszą wprowadzić do swoich flot nowe lotniskowce - Francja jeden, Wielka Brytania dwa. Podpisane porozumienie pozwoli na zredukowanie cen jednostkowych okrętów, które należeć mają do klasy dużych lotniskowców z napędem klasycznym. Ich wyporność ma wynosić 60 tys. ton; będą one wykonane według przygotowanego już projektu dużych lotniskowców dla Royal Navy.

    Według wcześniej podanych przez brytyjskie Ministerstwo Obrony kalkulacji, oba lotniskowce miały kosztować 5,16 mld euro; według nieoficjalnych kalkulacji, podanych przez portal Defence Industry Daily, stworzenie konsorcjum z Francuzami pozwoli na wybudowanie trzech okrętów za 6,01 mld euro.

    Do utworzonego już w Wlk.Brytanii konsorcjum "Aircraft Carrier Alliance" w które zaangażowane są: aerokosmiczny i zbrojeniowy koncern BAE, spółka stoczniowa Kellog Brown&Root (KBR), amerykańska firma Hallibutron, francuska grupa elektroniki zbrojeniowej Thales oraz państwowa spółka stoczniowa brytyjskiego Ministerstwa Obrony, dojdą prawdopodobnie dwie firmy francuskie. Konsorcjum to przejmie 60 proc. prac.

    Stocznia francuskiej Marynarki Wojennej dołączy do konsorcjum, w skład którego wchodzą największa brytyjska stocznia VT Group i firma stoczniowa oraz producent silników i agregatów okrętowych Babcock International. Konsorcjum to odpowiedzialne jest za pozostałe 40 proc. prac.

    Według brytyjskiego sekretarza obrony Johna Reida, ponad 60 proc. prac konstrukcyjnych i wyposażeniowych wykonane będzie w brytyjskich stoczniach. Pozostałe 40 proc. prac zrobią stocznie francuskie.

    Według Defense News okręty będą miały także zunifikowane wyposażenie elektroniczne. Jedyną różnicą mają być pokładowe grupy lotnicze. Brytyjskie lotniskowce, które w służbie znajdą się około 2012 roku, będą wyposażone w wielozadaniowe samoloty amerykańskie - F-35 JSF, zaś francuski, który wejdzie do linii dwa lata później, ma być wyposażony we francuskie samoloty wielozadaniowe Rafale M.