Komunikowanie korzyści z pojawienia się w biurze, organizowanie w nim imprez dla pracowników, dopłaty do posiłków, darmowe przekąski, owoce, pizza to tylko przykładowe sposoby, których imają się pracodawcy, by nakłonić pracowników do pracy w biurach. Praca zdalna, mimo że od roku nie ma już restrykcji związanych z pandemia, najwyraźniej się przyjęła – wynika z raportu Colliersa „Hybrid and Beyond”, opracowanego wspólnie z HRK i Well.hr.

O ile przed pandemią aż 76 proc. firm przebadanych przez Colliersa zatrudniało osoby pracujące wyłącznie stacjonarnie, o tyle przyjęcie takiej samej strategii zatrudniania w przyszłości deklaruje zaledwie 24 proc. z nich. Obecnie aż 89 proc. ma wdrożony hybrydowy system pracy, 6 proc. stacjonarny, a 5 proc. zdalny.
W firmach, które wybrały model mieszany, 59 proc. osób pracuje zdalnie 2-3 dni w tygodniu, 23 proc. jeden dzień, a 13 proc. cztery dni. Znikoma mniejszość pracuje całkowicie zdalnie albo przeciwnie – we wszystkie dni robocze musi być w biurze.
– Jednocześnie 21 proc. badanych przedsiębiorstw planuje w przyszłości zwiększenie zakresu pracy wykonywanej w biurze – mówi Karolina Dudek z Colliersa.
Badanie wykazało, że 63 proc. firm zachęca pracowników do powrotu do biura, 8 proc. jeszcze tego nie robi, ale planuje zacząć w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, a 18 proc. w ogóle nie zamierza podejmować takich działań. Aż 66 proc. firm z pierwszej grupy przyznaje, że napotyka opór.
Jak zachęcić do powrotu
Według Doroty Osieckiej, partnera w Colliersie i dyrektora platformy Colliers Define, jednym z powodów są warunki, jakie części pracowników zapewnia praca w domu - cisza, spokój i brak różnego rodzaju czynników rozpraszających.
– Biuro sprzed pandemii często było dokładnym przeciwieństwem takiego opisu. Dodatkowo zmiana stylu pracy, która nastąpiła wraz z upowszechnieniem się modelu zdalnego, pociąga za sobą nowe potrzeby pracowników, na które biuro powinno odpowiedzieć. Pracodawca powinien komunikować, że jest tego świadom i podjął działania, żeby przygotować biuro na powrót – mówi Dorota Osiecka.
Mikołaj Tarnawa, konsultant w Colliersie, zwraca uwagę, że jeśli pracownik przyjdzie do biura i nie zastanie współpracowników, jego praca nie będzie się różnić od zdalnej, więc równie dobrze mógłby zostać w domu.
– Jeśli celem częstszej obecności pracownika w biurze ma być jedynie zaspokojenie przez menedżerów potrzeby kontroli, to raczej nie jest to gra warta świeczki. Dlatego dobrym pomysłem może być ustalenie konkretnych dni, w które zespoły będą mogły spotykać się w biurze. To pomoże stworzyć warunki do zaistnienia pożądanego efektu synergii – mówi Mikołaj Tarnawa.
Sprawdź program konferencji “Wynagrodzenia i benefity 2023”, 25-26 stycznia, Warszawa >>
Deweloperzy wstrzymują budowy
Niepewność dotycząca skali zapotrzebowania firm na powierzchnię biurową jest jednym z powodów wstrzymywania się deweloperów z nowymi inwestycjami. Na koniec drugiego kwartału w trakcie budowy w Warszawie było niemal trzykrotnie mniej powierzchni biurowej, niż wynosi średnia z ostatnich pięciu lat, a w pozostałych ośmiu największych miastach Polski - o ponad 30 proc. mniej niż na koniec drugiego kwartału 2021 r.
Według najnowszych danych firmy REDD w Warszawie powstaje 119 tys. m kw., a w całym kraju - 585 tys. m kw. W sumie w gotowych i powstających (ale już komercjalizowanych) budynkach do wynajęcia jest ponad 2,8 mln m kw. powierzchni biurowej. W Warszawie współczynnik pustostanów wynosi 11,1 proc., we Wrocławiu 17,6 proc., w Trójmieście 12,1 proc., w Katowicach 16 proc., w Poznaniu 12 proc., w Łodzi 15,3 proc., a w Krakowie 12,6 proc.