Przez inflację firmy weryfikują plany zakupowe

opublikowano: 03-10-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Przedsiębiorcy szukają promocji, tańszych zamienników, rezygnują z części wydatków. A i tak wielu z nich może mieć problemy z zapłatą w terminie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czy inflacja wpływa na plany zakupowe firm?
  • jak przedsiębiorstwa radzą sobie z rosnącymi cenami?
  • czy firmom grożą opóźnienia w płatnościach?

Wzrost kosztów prowadzenia biznesu wpływa na decyzje zakupowe jednoosobowych działalności. Firmy zmuszone są weryfikować plany, dlatego szukają promocyjnych cen usług i produktów lub sięgają po tańsze zamienniki. A jeśli istnieje taka konieczność – całkowicie rezygnują z niektórych wydatków. Jednocześnie co dziesiąty przedsiębiorca obawia się, że będzie miał problemy z terminowymi płatnościami – wynika z badania „Zakupy firmowe” firmy faktoringowej NFG.

W raporcie z badania czytamy, że 95 proc. firm z sektora MŚP odczuło wzrost cen produktów i usług, które są niezbędne do prowadzenia działalności. Szczególnie zauważalna jest podwyżka kosztów paliwa (78 proc. wskazań), mediów (68 proc.) oraz surowców, produktów i półproduktów (60 proc.). Z odpowiedzi zebranych w firmach wynika, że przeciętny wzrost cen w ostatnich sześciu miesiącach wyniósł według nich 37,4 proc. Wpływa on negatywnie na sytuację finansową przedsiębiorców. Jedną z metod radzenia sobie z podwyżkami są elastyczne formy finansowania.

– Istotnie, w ostatnich miesiącach zaobserwowaliśmy zwiększone zapotrzebowanie przedsiębiorstw, by rozkładać na raty nie tylko faktury z przyszłą datą płatności, ale też faktury proforma. Nie tylko zakupy różnych towarów i usług firmowych, ale też paliwa. W naszym badaniu 29 proc. mikro i małych firm wskazywało, że zaciągnęło kredyt lub pożyczkę w celu nabycia produktów i usług niezbędnych do prowadzenia działalności - mówi Emanuel Nowak, ekspert NFG.

Rekordowo wysokie stopy procentowe przekładają się na wyższe raty kredytów.

– W tej sytuacji zaciąganie długoterminowych zobowiązań finansowych staje się dla firm niekorzystne, a nawet niebezpieczne. Może bowiem skutkować utratą płynności finansowej i niewypłacalnością – dodaje Emanuel Nowak.

80 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że wzrost cen wpłynie na sposób dokonywania zakupów. Wśród najczęściej podawanych preferencji i zwyczajów zakupowych wymieniają poszukiwanie promocji i okazji cenowych (44 proc.), sięganie po tańsze zamienniki oraz cięcia wydatków (po 36 proc.). Najmniejsze przedsiębiorstwa częściej niż pozostałe zapowiadają rezygnację z zakupów, natomiast małe – negocjacje terminów płatności i finansowanie kredytem. Niektóre zapowiadają możliwe opóźnienia płatności – przede wszystkim mikrofirmy oraz te z branż budowlanej i handlowej.

– Co 10. przedsiębiorca z badania NFG wskazuje, że może mieć problemy z terminowymi płatnościami za zakupy firmowe. Oznacza to brak wynagrodzenia dla dostawcy i ryzyko powstania zatorów płatniczych w transakcjach handlowych. Już dziś do KRD wpisanych jest 260 tys. firm, które nie są w stanie spłacić zobowiązań finansowych. W pierwszym półroczu tego roku 197 firm ogłosiło upadłość, a 862 wybrało postępowanie restrukturyzacyjne. Liczby te w najbliższym czasie mogą się jednak zwiększyć. Sporym zagrożeniem dla biznesu jest bowiem inflacja, wywołana w głównej mierze przez rosnące ceny energii i paliw. W najtrudniejszej sytuacji są firmy, które swoje koszty szacują z dużym wyprzedzeniem i nie mogą ich potem skorygować. Tak jest chociażby w budownictwie – komentuje Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Weź udział w konferencji “Windykacja i zarządzanie należnościami 2022”, 20 października, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane