Czytasz dzięki

QZ Solutions doradzi rolnikom

opublikowano: 26-11-2019, 22:00

Satelity i sensory pozwalają określić, kiedy i jak nawozić, podlewać czy opryskiwać. Do tego potrzebni są analitycy z Opola.

Rolnik 4.0 najpierw zagląda do aplikacji, dopiero potem wsiada do traktora. Przynajmniej jeśli współpracuje z QZ Solutions. Firmę założył 10 lat temu w Opolu Zbigniew Kawalec. Przez pierwsze siedem lat opolska spółka zajmowała się outsourcingiem IT.

— Dwa lata temu postanowiłem zmienić profil firmy i zająć się usługami dla rolnictwa precyzyjnego. Zainwestowaliśmy w R&D, zredukowaliśmy liczbę inżynierów oprogramowania, którzy obecnie stanowią tylko nieco ponad połowę z 30 zatrudnionych, mamy za to np. agronoma i osoby ze styku R&D i biznesu — mówi Zbigniew Kawalec. QZ Solutions wykorzystuje dane z satelity.

— Dzięki analizie danych satelitarnych powstaje mapa aplikacji nawożenia. Wynika z niej, ile nawozu stosować w konkretnych częściach pola. Przekłada się to na oszczędności w nawozach i wyższe plony, co może zwiększyć zyski rolnika nawet o 20 proc. — mówi Zbigniew Kawalec.

Problem w tym, że jeśli przez kilka tygodni pod rząd niebo jest zachmurzone i satelity nie robią zdjęć pola, nie ma danych. Drony natomiast są zbyt drogie. Ponadto dane muszą trafić do traktora, który potrafi je wykorzystać. — W Polsce maksymalnie 20 proc. traktorów jest przystosowanychdo korzystania z takich aplikacji. Ten problem się rozwiąże, bo przecież park maszynowy się wymienia — mówi szef QZ Solutions. Można też zbierać dane z sensorów umieszczanych w glebie.

— Takie aplikacje są stosunkowo drogie: sensor trzeba włożyć do gleby i wyjąć. Urządzenia dostarczają mnóstwa danych: mierzą temperaturę,wilgotność, prędkość wiatru, nasłonecznienie. Te czynniki odpowiadają za rozwój patogenów, więc analiza danych pozwala wysondować, czy rośnie ich ryzyko. Wówczas agronom idzie w pole i decyduje, czy zrobić oprysk chemiczny — mówi Zbigniew Kawalec.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Największą barierą, z jaką styka się QZ Solutions, są przyzwyczajenia rolników.

— Rolnicy, agronomi czy doradcy czują się zagrożeni przez technologię. Nie wierzą i kwestionują sensowność wykorzystania analizy danych. Duzi farmerzy i firmy produkcyjne mają podejście biznesowe i jeśli widzą szansę na ścięcie kosztów, to ją wykorzystują. Tymczasem niektórzy rolnicy wyśmiewają nasze metody, osobiście usłyszałem od jednego z nich, że co ja mogę z satelitów widzieć, skoro to są satelity szpiegowskie — opowiada szef QZ Solutions.

Problemy z wejściem z innowacjami na rynek rolniczy mają też inne firmy, np. SensDx, producent czujników grypy, który chciał zaoferować urządzenia do diagnostyki chorób roślin.

— Nawet najbardziej nowoczesny produkt musi trafić na rynek w odpowiednim czasie. Wiele firm padło, bo pojawiło się za wcześnie albo za późno. My uznaliśmy, że polski rynek rolny nie jest dziś otwarty na nowości. Trudno dyskutować z klientem, który śmieje się z produktu. W końcu to on ma zapłacić — mówi Tomasz Gondek, prezes SensDx.

Do wykorzystywania technologii w rolnictwie zmuszają jednak unijne przepisy. Komisja Europejska ogranicza np. stosowanie chemii w rolnictwie. W tym roku Ministerstwo Rolnictwa wprowadziło dopłaty do wapnowania, ale uzależniło je od wcześniejszego przeprowadzenia próbek glebowych. QZ Solutions rozpoczął już pierwsze testy w Polsce i wciąż szuka partnerów. Ma też partnerską firmę w Wielkiej Brytanii, gdzie w przyszłym roku chce stawiać pierwsze kroki i poszukać chętnych na swoją technologię. Za pięć lat firma pomyśli o wyjściu dalej w świat.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane