Radni Świnoujścia niemal jednogłośnie przyjęli we wtorek podczas nadzwyczajnej sesji rady miejskiej uchwałę popierającą budowę gazoportu w tym mieście. Tylko jeden radny wstrzymał się od głosu.
"Radni uznali, że Świnoujście byłoby najlepszą lokalizacją dla terminala gazu płynnego LNG m.in. z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju" - poinformował we wtorek PAP rzecznik prezydenta tego miasta Robert Karelus.
Przed tygodniem rząd zdecydował o budowie gazoportu na gaz płynny. Nie podano jednak miejsca, gdzie gazoport mógłby powstać.
Radni zaapelowali we wtorkowej uchwale do premiera, wojewody i regionalnych parlamentarzystów o przedstawienie rządowi stanowiska Rady Miasta w tej sprawie.
Jak powiedział Karelus, na początku sesji przedstawiono radnym amerykański film o funkcjonowaniu podobnego jak planowany w Polsce gazoportu, usytuowanego w jednym z miast w USA. "Skoncentrowano się w nim na kwestiach bezpieczeństwa dla ludzi i środowiska, bo te sprawy budziły u radnych największe obawy. Wypowiedzi ekspertów uspokoiły radnych" - powiedział.
Zdaniem radnych, za wyborem Świnoujścia na miejsce takiej inwestycji przemawia posiadanie przez miasto planu zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonego przez Radę Miasta przed rokiem; w planie uwzględniono lokalizację gazoportu. Kolejnym argumentem są preferencje dla inwestorów, m.in. zwolnienie z podatku od nieruchomości budowanych lub modernizowanych.
Radni podkreślają, że lokalizacja terminala na wyspie Wolin "jest najbezpieczniejsza z punktu widzenia żeglugi na Bałtyku, z punktu widzenia zaś potencjalnych kierunków dostaw gazu droga do Świnoujścia jest najkrótsza w porównaniu z odległością do innych polskich portów. Z tego względu koszty transportu morskiego są też najmniejsze".
Poza tym - argumentują - lokalizacja wytypowana pod budowę terminala spełnia wymagania dotyczące ochrony środowiska i bezpieczeństwa.
W uchwale zwracają też uwagę na korzystne w stosunku do terminala położenie dużych odbiorców gazu w Zachodniopomorskiem, Lubuskiem i Wielkopolsce oraz "łatwość włączenia do sieci gazociągów krajowych i systemów europejskich".
Do usytuowania gazoportu w tym mieście przekonują od ubiegłego tygodnia członkowie Zarządu Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście, wojewoda zachodniopomorski, a także kierownictwo Zakładów Chemicznych "Police", które nie wyklucza finansowego zaangażowania w tę inwestycję.
W poniedziałek budowę gazoportu w Świnoujściu poparł zarząd województwa zachodniopomorskiego. Koncepcję popierają także działacze lokalnej LPR. Wspólne stanowisko w tej sprawie mają przedstawić we wtorek władze regionalne województwa oraz przedstawiciele firm związanych z gospodarką morską.
W ubiegłym tygodniu wojewoda zachodniopomorski Robert Krupowicz wystąpił do premiera Kazimierza Marcinkiewicza z prośbą o przeprowadzenie publicznej debaty na temat wyboru lokalizacji gazoportu.
O lokalizację gazoportu starają się dwa polskie porty: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Obie możliwości bierze pod uwagę Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG).
Prezes ZMPSiŚ Dariusz Rutkowski informował w ubiegłym tygodniu, że od września 2005 r. odbyło się w Szczecinie kilka spotkań z przedstawicielami PGNiG w sprawie budowy terminala. Według Rutkowskiego, PGNiG zdecydowało o sporządzeniu tzw. studium wykonalności projektu, na które obecnie trwa przetarg.
Według planów, część lądowa terminala miałaby powstać na terenie ok. 45 ha, do tej pory niezagospodarowanych i traktowanych jako rezerwa na potrzeby portu. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Świnoujścia dopuszcza na wskazanym terenie przeładunek i składowanie paliw i gazu.