Raport: 88 proc. firm inwestuje w sztuczną inteligencję ponad 5 proc. swoich budżetów

PAP
opublikowano: 2024-08-27 18:34

88 proc. firm inwestuje w sztuczną inteligencję ponad 5 proc. swoich budżetów - wynika z raportu EY. 76 proc. z nich dostrzegło, że nakłady na AI przełożyły się m.in. na wzrost produktywności pracowników.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Jak pokazuje badanie EY pt.: "AI Pulse", podczas gdy jeszcze trzy lata temu niespełna 50 proc. przedsiębiorstw przeznaczała mniej niż 5 proc. budżetu na inwestycje w sztuczną inteligencje, to obecnie aż 88 proc. firm przekroczyło ten poziom. To - jak wskazali autorzy publikacji - przekłada się na wymierne efekty biznesowe, w tym na wzrost produkcji pracowników oraz konkurencyjności, zwiększeniu cyberbezpieczeństwa i innowacyjności. Efekt taki dostrzegło 76 proc. przedsiębiorstw, które przeznaczyły na AI więcej niż 5 proc. budżetu. Z badania wynika, że aż połowa liderów organizacji planuje zwiększyć inwestycje w AI do poziomu 25 proc. dostępnych środków.

"Pierwsze wyniki są dla AI bardzo optymistyczne. Należy się spodziewać, że zakres wykorzystywania sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach będzie wyłącznie rósł" - powiedział cytowany w informacji partner EY Polska i lider obszaru Technology Consulting Radosław Frańczak. Zaznaczył jednak, że wyzwaniem pozostanie odpowiednie wdrożenie AI, nie tylko w obszarze technologicznym, ale również ludzkim.

Badanie wykazało, że 35 proc. przedsiębiorstw przygotowuje mapę drogową planowanych wdrożeń narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, a odsetek 34 proc. "podejmuje działania zmierzające do korelacji strategii związanej z wykorzystaniem AI i planowanych celów biznesowych".

Ponadto, ponad połowa (53 proc.) organizacji wprowadzających narzędzia AI wskazało, że w ostatnim roku zaobserwowało wewnętrzny wzrost zainteresowania wykorzystywaniem narzędzi sztucznej inteligencji a 34 proc. przyznało, że tworzy ramy ładu korporacyjnego uwzględniające wątki AI.

Jednocześnie aż 78 proc. badanych oświadczyło, że napotyka na trudności w znalezieniu pracowników posiadających umiejętności współpracy z AI dopasowanymi do potrzeb organizacji, a 83 proc. liderów przedsiębiorstw wskazało, że rekrutacja osób z tymi kompetencjami jest dla nich priorytetem. Jednocześnie - jak zaznaczono w raporcie - firmy czeka wiele pracy do wykonania, gdyż tylko 40 proc. zachęca pracowników do rozwoju umiejętności w wykorzystywaniu narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji, a 37 proc. realizuje odpowiednie programy treningowe.

"Szczególny nacisk powinien być położony na współpracę na linii AI – człowiek. To od ludzi zależy sukces lub porażka każdej zmiany, zwłaszcza tej opartej o aspekty technologiczne. W całym procesie nie można również zapomnieć o wątkach związanych z etyką, gdyż bez wątpienia wygranymi staną się firmy które te kwestie będą adresować otwarcie i efektywnie" – podsumowała , Partnerka EY Polska i liderka EY AI Lab Ewa Nowakowska

Badanie EY AI Pulse zostało przeprowadzone na grupie 500 przedstawicieli wyższej klasy menadżerskiej w amerykańskich przedsiębiorstwach. Reprezentowali oni m.in. sektor zdrowia, energetyki, technologii, produktów konsumenckich, telekomunikacji, finansowy oraz administracji publicznej. Ankieta została przeprowadzona online w dniach 29 kwietnia – 6 maja 2024 roku.