Resource Partners chce utyć na psich przekąskach

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2021-04-15 20:00

Fundusz kontrolujący największego krajowego producenta przysmaków dla psów przejął wicelidera. Razem chcą być pierwsi w Europie.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • Którego producenta kupił fundusz Resource Partners
  • Jakie ma plany inwestycyjne na rynku przysmaków dla zwierząt
  • Jak potencjał tego rynku ocenia ekspert

Około 1,1 mld EUR – tyle, według szacunków sieci sklepów zoologicznych Maxi Zoo, Polacy wydali w 2020 r. na zwierzęta domowe. To o 11 proc. więcej niż w 2019 r., a w perspektywie kilku lat wartość naszego rynku ma rosnąć o 8 proc. rocznie – prognozuje firma. Ten trend dostrzegają inwestorzy i… konsolidują. Zrobił tak fundusz private equity Resource Partners, który odkupił 100 proc. udziałów od założycieli producenta przekąsek dla psów Atlantic Products i włączył go do grupy Maced.

– Maced to największy polski producent przysmaków dla psów. Atlantic jako drugi gracz na rynku był dla nas naturalnym kierunkiem akwizycji, obroty pozostałych są kilkakrotnie niższe. Dzięki połączeniu Maced zyska dostęp do nowej grupy klientów – sprzedaje głównie do sieci handlowych, a Atlantic jest dystrybutorom rozprowadzającym produkty pod swoją marką. Ponadto pozyska know how w zakresie wydajnego suszenia produktów – komentuje Małgorzata Bobrowska-Jarząbek, partner w Resource Partners.

Elastyczni:
Elastyczni:
Małgorzata Bobrowska-Jarząbek, partner w Resource Partners, podkreśla, że Maced i Atlantic to świeże inwestycje, więc fundusz nie przygotowuje się jeszcze do wyjścia. Zaznacza jednak, że konsolidacja na rynku przysmaków dla psów trwa - najaktywniejsi są gracze zachodnioeuropejscy - więc fundusz jest otwarty na rozmowy.
materiały prasowe

Zwiększenie mocy…

Fundusz kupił w grudniu 2019 r. 78-procentowy pakiet Macedu, który po ostatniej transakcji wzrósł do 87 proc. Spółka zwiększyła w 2020 r. przychody o ok. 10 proc. (86,6 mln zł w 2019 r.), a jej zysk EBITDA przekroczył 8 mln zł. W drugiej połowie roku podwoiła marżę w stosunku do pierwszej połowy i utrzymuje poziom.

– Ostatnie miesiące są dla Macedu rekordowe pod względem sprzedaży. Popyt na produkcję przerasta jego możliwości, więc posiłkuje się dystrybucją towarów partnerów. W tym roku wydamy kilka milionów na automatyzację i optymalizację, a w efekcie na zwiększenie mocy produkcyjnych. W przyszłym roku chcemy je jeszcze podwoić, rozbudowując fabrykę. Zakładamy, że inwestycja przewyższy 20 mln zł – mówi Małgorzata Bobrowska-Jarząbek.

Natomiast Atlantic - jak informuje partner w funduszu - od lat zwiększa przychody o około 10 proc. i podobnie było w 2020 r. (w 2019 r. 20,1 mln zł). Zysk EBITDA wzrósł jednak mocniej dzięki inwestycjom poprawiającym marżę - prawie o połowę wobec 2,3 mln zł w 2019 r.

– W tym roku rozbudujemy zakład Atlanticu i zwiększymy moce o mniej niż połowę. W 2021 r. zakładamy utrzymanie w obu spółkach ok. 10-procentowego wzrostu przychodów. Mamy kompleksową ofertę mięsnych przekąsek i na nich się koncentrujemy, nie rozważamy na razie wchodzenia w inne segmenty – informuje Małgorzata Bobrowska-Jarząbek.

…i konsolidacja

Resource Partners podaje, że grupa Maced stała się po połączeniu porównywalna z największymi europejskimi graczami – Dog’s Nature i Fresco.

– Rozbudowa obu fabryk pozwoliłaby nam w 2022 r. wspiąć się na fotel lidera. Liczymy przede wszystkim na zwiększenie eksportu naszych produktów [w Atlanticu eksport odpowiada za 100 proc. przychodów, w Macedzie za ponad połowę – red.]. Największym dla nas zagranicznym rynkiem są Niemcy, ważne są jeszcze Wielka Brytania, Skandynawia, Francja i Holandia – stwierdza Małgorzata Bobrowska-Jarząbek.

Grupa skupia się na krajach zachodnioeuropejskich. Najwięksi odbiorcy, zwłaszcza z rynku amerykańskiego, potrzebują większych wolumenów, niż może zapewnić, dlatego pozaeuropejską ekspansję odstawia do czasu rozbudowy zakładów.

– Nie wykluczamy akwizycji, także zagranicznych, niemniej w tym roku koncentrujemy się na połączeniu spółek. Rozmowy będziemy prowadzić w przyszłym roku – zapowiada Małgorzata Bobrowska-Jarząbek.

Okiem eksperta
Perspektywiczny rynek
Wojciech Kamiński
dyrektor zarządzający Maxi Zoo Polska
Perspektywiczny rynek

Rynek karmy dla zwierząt utrzymuje bardzo dynamiczny wzrost, w 2020 r. powiększył się o 13 proc, przy czym sprzedaż w kanale e-commerce urosła aż o 69 proc. Od kilku lat najszybciej rozwija się segment przysmaków dla psów i kotów. Liczba zwierząt domowych rośnie, są dziś członkami rodziny, których chcemy rozpieszczać i nagradzać. W 2021 r. spodziewam się utrzymania kilkunastoprocentowego wzrostu: w przypadku przekąsek dla psa 19-procentowego, a dla kota - 17-procentowego.

Polscy producenci, np. Maced, już od lat zaliczali się do istotnych graczy na rynku europejskim, choć raczej jako wykonawcy. Ograniczenia związane z zaburzeniem łańcucha dostaw, m.in. z Chin, wzmocniły ich pozycję. Polski rynek przekąsek dla zwierząt jest zdominowany przez międzynarodowe koncerny, w tym Mars, Nestle i Brit, oraz marki własne dyskonterów. Polscy producenci, zapewniający wysoką jakość produktu w cenie porównywalnej do średniej półki, są w stanie dzięki mocnemu marketingowi przejąć dużą część tego tortu.