Rola operatora w cyfrowej transformacji biznesu

  • Materiał partnera
opublikowano: 19-12-2018, 22:00

Rewolucja przemysłowa 4.0 już trwa i nie ma od niej odwrotu. Podobnie jak od cyfryzacji biznesu. I nie jest szczególnie ważne, czy prowadzimy firmę IT, fabrykę obuwia, hurtownię papierniczą czy restaurację. Wcześniej czy później wszystkie przedsiębiorstwa zostaną zmuszone do rozpoczęcia cyfrowej transformacji

Transformacja cyfrowa to kompleksowy proces przechodzenia przedsiębiorstwa na nowy tryb pracy przy wykorzystaniu technologii cyfrowych. Kompleksowy, ponieważ obejmuje wszystkie działy firmy i wszystkie jej procesy. Zostają wdrożone nowe narzędzia wspierające biznes — produkcję, sprzedaż, marketing, komunikację wewnętrzną i zewnętrzną, po badanie satysfakcji klienta. Wprowadzenie strategii cyfrowej daje większą przewidywalność i mierzalność biznesu. Cyfryzacja procesów w firmie oznacza łatwiejszy, szybszy i szerszy dostęp do wiedzy, to zaś pozwala podejmować decyzje. To sprawa kluczowa w biznesie.

Technologia 5G pozwoli zaoferować klientom biznesowym
szybkie łącza nawet w miejscach, gdzie nie dociera usługa światłowodowa.
Dotyczy to zarówno internetu na potrzeby całego biura tzw. FWA (Fixed Wireless
Access), jak i do poszczególnych urządzeń. Będzie to pierwszy z obszarów
funkcjonowania sieci 5G, który już teraz jest testowany przez operatorów
Wyświetl galerię [1/2]

Dostępność

Technologia 5G pozwoli zaoferować klientom biznesowym szybkie łącza nawet w miejscach, gdzie nie dociera usługa światłowodowa. Dotyczy to zarówno internetu na potrzeby całego biura tzw. FWA (Fixed Wireless Access), jak i do poszczególnych urządzeń. Będzie to pierwszy z obszarów funkcjonowania sieci 5G, który już teraz jest testowany przez operatorów Fot. ARC

W centrum tego wszystkiego jest klient, trzeba go poznać, utrzymywać z nim relacje, pobudzać jego potrzeby, informować o produktach i oferować mu możliwie najlepiej spersonalizowaną ofertę — do tego również potrzeba narzędzi cyfrowych i kanału komunikacji.

Cywilizacyjne rozdroże

Zatem nie chodzi o to, żeby wykonywać te same działania, tylko żeby to robić szybciej i taniej. Digitalizacja tworzy nową jakość w firmie, podnosi wartość przedsiębiorstwa, bo wiedza daje się wycenić. Zmienia się sposób prowadzenia biznesu, podejście do niego, zmienia się mentalność przedsiębiorcy. Na obecnym etapie rewolucji przemysłowej 4.0 zastanawiać się, czy cyfryzować firmę, czy nie, czy ponieść koszt tego procesu, to tak, jakby zastanawiać się, czy rozwijać biznes, czy nie. Czy uczynić go wydajniejszym i tańszym, czy nie. Jeśli firma zdecydowałaby się pozostać w sferze analogowej, szybko przekonalibyśmy się, że koszt finansowy i wizerunkowy okaże się wyższy. A szansa rozwoju, a może nawet pozostania na rynku, ryzykownie spadnie.

Jak pokazuje rynek, firmy, które przeszły proces cyfryzacji są bardziej otwarte na nowe rozwiązania, śmielej sięgają po innowacje, współpracę z partnerami. Mniejsze jest ryzyko pozostania takiego przedsiębiorstwa na cywilizacyjnym rozdrożu.

W perspektywie 5G

Telekomy działające w Polsce planują budowanie infrastruktury gotowej na obsługę 5G. Trwają pierwsze testy. T-Mobile uruchomił kilka testowych nadajników w centrum Warszawy, Plus zapowiada modernizację swoich stacji od przyszłego roku. Orange od kilku miesięcy prowadzi testy 5G w Gliwicach. Celem testów jest sprawdzenie możliwości technologii oraz jej integracji z resztą sieci Orange Polska. Operator wykorzystał modem i urządzenia sieciowe działające w paśmie 100 MHz na częstotliwości 3,4-3,6 GHz.

— Wdrożenie 5G będzie rewolucyjną zmianą dla klientów indywidualnych i wielu dziedzin biznesu: przemysłu, logistyki, rolnictwa czy sektora usług. Dostęp do jeszcze szybszego internetu z niższymi opóźnieniami, mogącego obsłużyć olbrzymią liczbę urządzeń internetu rzeczy (IoT) będzie nową jakością. Orange Polska pracuje nad rozwojem elementów, które w przyszłości stworzą sieć piątej generacji. Szybkość budowy 5G w Polsce zależy od stworzenia jasnych reguł inwestycyjnych, uporządkowania częstotliwości i harmonizacji norm PEM — tłumaczył Piotr Jaworski, członek zarządu ds. sieci i technologii Orange Polska.

Ogromne możliwości mobilnego internetu piątej generacji i wymagania, jakie musi spełnić infrastruktura 5G, wymuszają bardzo trudne i kosztowne przygotowania. Trzeba zapewnić odpowiednio szybkie i zapewniające niskie opóźnienia łącza do stacji bazowych, a także właściwie rozwiniętą sieć rdzeniową. Program 5G pozostaje też w synergii z rozbudową sieci światłowodowej. Pierwsze wdrożenia sieci mobilnej nowej generacji Orange Polska zaplanował na lata 2020-21. Naturalnie, kluczowa dla wprowadzenia sieci kolejnej generacji w naszym kraju będzie dostępność odpowiednich zasobów pasma. Na ich podział czekają wszyscy operatorzy. Planowane działania Orange Polska w pierwszej kolejności obejmą budowę ekosystemu biznesowego, który pozwoli wdrażać 5G i pierwsze rozwiązania.

— 5G to szybsza sieć mobilna, minimalne opóźnienia, możliwość wydzielenia warstw sieci na konkretne potrzeby klientów biznesowych. Dlatego już teraz przygotowujemy się do wdrożenia tej technologii. Intensywnie rozbudowujemy sieć światłowodową, która będzie zapleczem niezbędnym dla dobrego funkcjonowania sieci mobilnej nowej generacji i internetu rzeczy. Współpracujemy też z dostawcami sprzętu i technologii, by w 2020-21 roku móc zaoferować klientom usługi oparte na sieci 5G — powiedział Jean-Franćois Fallacher, prezes Orange Polska, w marcu, gdy Orange przedstawiał swój plan dojścia do 5G.

Nowa rola operatorów

Gdy mowa o zmianach w sposobie prowadzenia biznesu w związku z cyfryzacją oraz wchodzeniem Industry 4.0, trzeba zauważyć, że zmienia się również rola operatorów. Z dostawców połączeń między osobami oraz internetu mobilnego do użytku na smartfonach, z routerów domowych i firmowych, powoli przechodzą do roli przewodników dla firm, inspiratorów rynku produktów i usług najnowszej generacji. Oznacza to, że coraz częściej oferują rozwiązania, które nie są tylko zwykłą łącznością, lecz są to dużo bardziej zaawansowane.

Dziś biznes korzysta z takich zaawansowanych rozwiązań jak: automatyzacja procesów w oparciu o modele biznesowe, rozwiązania chmurowe, analiza danych, aplikacje dedykowane tworzone na zamówienie, sieci wewnętrzne i międzyoddziałowe (networking), tworzenie infrastruktury firmowej IT, dopasowanej do struktury firmy czy rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa. Takie m.in. rozwiązania oferuje integrator związany z Orange, Integrated Solutions.

Operatorzy, wespół z partnerami lub samodzielnie, podejmują szerokie działania informacyjne i edukacyjne dla klientów biznesowych, potencjalnych partnerów i szerokiego rynku indywidualnych użytkowników — prezentacje, szkolenia, publikacja blogów, wideoblogów itp. Dlaczego? Tak trzeba, bo technologia ma gigantyczny potencjał i przyniesie ogromne zmiany w naszym życiu, to musi być jasne dla jej przyszłych użytkowników. Po drugie, warto rozbudzać ciekawość, żeby pokazać wartość i użyteczność przyszłych rynkowych rozwiązań, zbudowanych na dzisiejszych projektach i prototypach. Ponadto trzeba budować rynek i zająć na nim miejsce. Najlepiej na pozycji lidera. Trzeba też zbudować relacje biznesowe na bazie nowej technologii i wypracować sobie portfolio nowych usług i produktów. Wreszcie najważniejsze, żeby przygotować klienta na przyszłą ofertę, wzbudzić zainteresowanie, może nawet potrzebę, wyedukować co do korzyści i na koniec cieszyć się jego satysfakcją.

Współpraca dla przyszłości

W Mysłowicach pojemniki na śmieci będą podpięte do internetu i dadzą znać, kiedy się zapełnią. Trwają testy. To pierwsze praktyczne wykorzystanie technologii CAT-M1 na potrzeby budowy internetu rzeczy w usługach komunalnych w Polsce. Projekt powstaje przy współpracy Urzędu Miasta Mysłowice i Orange Polska. W tym przypadku samo przesyłanie danych to tylko mała część testów. Większe znaczenie ma ich zbieranie, analiza i automatyzacja procesów, które w oparciu o te dane można realizować. Możliwości, jakie dają technologie, muszą być jeszcze zaadoptowane przez biznes na potrzeby klientów. Już teraz trwają prace nad produktami nowej generacji, najczęściej we współpracy operatora z producentami hardware’u, autorami aplikacji i start-upami kreującymi innowacyjne produkty i usługi. Tu znów pojawia się nowe oblicze operatorów, którzy podejmują trud wspólnego budowania rynku dla sieci i jej innowacyjnych rozwiązań.

Orange zaprosił w październiku osiem start-upów do wspólnego tworzenia projektów z zakresu Internetu Rzeczy. Wśród zgłoszonych projektów opracowanych przez 50 innowacyjnych firm znalazły się inteligentne zabezpieczenia dla rowerów, mikropłatności, bezpieczeństwo obiektów przemysłowych i analiza zachowań klientów w placówkach sprzedażowych. Współpraca odbywa się w ramach Orange Fab, który jest międzynarodowym programem Orange dla start-upów. W Polsce wystartował w 2014 r. jako jeden z pierwszych akceleratorów na polskim rynku. Nabór projektów do programu przebiega w trybie ciągłym.

KOMENTARZ

Gigabajtowe przedsiębiorstwa

BOŻENA LEŚNIEWSKA, wiceprezes Orange Polska ds. rynku biznesowego

Rolą Orange jest przeprowadzenie przedsiębiorców przez proces cyfryzacji. Pomagamy naszym klientom przejść niełatwą drogę od tradycyjnego modelu działania do wymagań cyfrowego świata.

Cyfrowa rzeczywistość opiera się na dostępie do internetu, dlatego inwestujemy w rozbudowę sieci światłowodowej i mobilnej. Do 2020 roku zainwestujemy ponad 4 mld zł w budowę infrastruktury światłowodowej, dzięki której dotrzemy do 40 proc. firm w Polsce. Rozpoczęliśmy pilotaż łączy światłowodowych o prędkości 5 Gb/s na terenie Warszawy. Otwieramy przed firmami nowe możliwości. Światłowód jest również podstawą do budowania sieci 5G. W Gliwicach trwają właśnie testy tej technologii.

U naszych klientów biznesowych wdrażamy sprawdzone rozwiązania z zakresu Internetu Rzeczy, telemetrii, API, robotyki czy data center. Nowe technologie zawsze budzą obawy o bezpieczeństwo informatyczne. Orange jest silny w tym obszarze między innymi dzięki usługom integratorskim z wykorzystaniem rozwiązań chmurowych i cyberbezpieczeństwa. W ramach Grupy Orange takie działania są domeną Integrated Solutions.

KOMENTARZ

Kolejny krok w rozwoju biznesu

ANDRZEJ ZAJĄC, prezes Integrated Solutions, integratora usług B2B

Cyfrowa transformacja to nie tylko technologia. W dużej mierze to kwestia mentalności oraz otwarcia na zmiany. My jesteśmy partnerem cyfrowych rozwiązań. Co to oznacza? Na co dzień doradzamy naszym klientom, jak lepiej rozwijać biznes dzięki cyfryzacji i nowoczesnym technologiom.

Dostarczamy gotowe rozwiązania oraz zapewniamy najwyższy poziom bezpieczeństwa, projektując kompleksowe rozwiązania dla biznesu. Rozwijamy obecnie takie linie biznesowe jak automatyzacja procesów, Business Intelligence, Software, Cloud. Wg Raportu „The robots are ready. Are you?” firmy doradczej Deloitte już ponad połowa największych firm na świecie rozpoczęła wdrażanie automatyzacji procesów z wykorzystaniem robotów. Co piąta zamierza to zrobić w najbliższym czasie. W ciągu najbliższych trzech lat firmy istotnie zwiększą nakłady inwestycyjne na ten cel, a to oznacza, że automatyzacja procesów z wykorzystaniem robotów w perspektywie kilkuletniej osiągnie niemal powszechne zastosowanie.

Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej otwierają się na cyfryzację — jednym z jej przejawów jest coraz powszechniejsze przenoszenie danych i systemów do chmury. W ciągu 5 lat aplikacje te będą generować 92 proc. ruchu polskiej sieci mobilnej. Jako integrator dostarczający m.in. rozwiązania chmurowe, patrzymy na nasz rodzimy rynek z dużym optymizmem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy