Rosja wydała już na wsparcie sektora lotniczego ponad 12 mld USD

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2023-12-21 15:25

Po tym jak zagraniczne firmy i przewoźnicy wycofali się z rosyjskiego rynku lotniczego, Kreml musiał wziąć na własne barki finansowanie jego utrzymania. Wydał już na ten cel ponad 12 mld USD.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę rozpoczętej pod koniec lutego 2022 r. zachodni producenci samolotów i podwykonawcy oraz tamtejsi przewoźnicy lotniczy gremialnie opuścili rosyjski rynek. Dodatkowo zostały nałożone sankcje, które jeszcze mocniej uderzyły w przemysł i sektor lotniczy w Rosji. Najbardziej bolesne okazało się odcięcie od dostaw kluczowych części i usług konserwacyjnych.

Kremlowski reżim zmuszony został do oparcia się o krajową produkcję. Rozwój tego przemysłu bazuje od tej pory na użyciu części pochodzących z Rosji.

Jak podaje Reuters, Zachodni producenci samolotów Airbus i Boeing wstrzymali dostawy usług i części zamiennych już w marcu 2022 r. oraz zrezygnowali z regularnego wsparcia konserwacyjnego dla flagowego przewoźnika Aeroflot i innych rosyjskich linii lotniczych.

By nie dopuścić do załamania i upadku sektora, od tej pory – jak wynika z danych Ministerstwa Finansów i Izby Obrachunkowej - Rosja wydała już 1,09 bln rubli (12,07 mld USD) na wsparcie przemysłu lotnictwa cywilnego, w tym produkcję samolotów i pomoc finansową dla linii lotniczych.

To niemal dwa razy więcej niż wynosiły dopłaty i subwencje państwa w latach 2020-2021, kiedy pochłonęły one kwotę 547 mld USD, kiedy pandemia Covid-19 spowodowała drastyczne ograniczenie podróży lotniczych.

Według szwajcarskiego dostawcy danych lotniczych ch-aviation, rosyjskie linie lotnicze eksploatują obecnie 991 samolotów, w tym 405 wyprodukowanych w Rosji.

Skala wydatków w latach 2022-23 to niecałe 1 proc. prognozowanego produktu krajowego brutto (PKB) na 2023 rok. Rosja w latach 2022-23 wydała dodatkowe 2,3 bln rubli na rozwój transportu poza sektorem lotniczym.