PAP: 65 proc. transakcji fuzji i przejęć w Polsce w pierwszej połowie 2004 r. przeprowadziły polskie firmy. To ponadtrzykrotnie więcej niż w 2000 r. - poinformował podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami partner w firmie doradczej KPMG, Krzysztof Rozen.
Dotychczas największa wartość fuzji i przejęć przypadła w polskiej gospodarce na 2000 rok, kiedy wyniosła ona ponad 6 mld dolarów. Od tego czasu spada zarówno wartość, jak i liczba transakcji, chociaż w tym roku - zdaniem Rozena - rynek może wzrosnąć do 4 mld dolarów.
Rozen zwrócił uwagę, że w pierwszej połowie 2004 r. średnia wartość transakcji fuzji i przejęć prowadzonych przez polskie firmy jest znacznie wyższa od średniej wartości transakcji prowadzonych przez firmy zagraniczne.
Jego zdaniem, polskie firmy, także małe i średnie, będą coraz częściej uczestniczyć w fuzjach i przejęciach. Takie zachowanie może bowiem pełnić rolę obrony przed zagraniczną konkurencją.
"Coraz częściej też polskie firmy będą przejmować przedsiębiorstwa na innych rynkach, szukając nowych możliwości rozwoju" - uważa Rozen.
Dotychczas w Polsce największe fuzje i przejęcia (tzw. M&A) odbywały się w sektorze finansowym i ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Do tych sektorów w latach 1998-2003 napłynęło łącznie 59 proc. inwestycji związanych z transakcjami fuzji i przejęć. Obecnie odnotowuje się zwiększone zainteresowanie produkcją przemysłową i chemią.
Największy udział w transakcjach M&A mieli inwestorzy z Francji (23 proc.) i Niemiec (20 proc.).
Rosen zwrócił uwagę, że przed wejściem Polski do UE powodem uczestniczenia zagranicznych inwestorów w fuzjach i przejęciach była chęć wejścia na polski rynek, co dotyczyło przede wszystkim bankowości i telekomunikacji. Obecnie jednak głównym celem strategicznym jest to, że "firmy chcą obniżać swoje koszty" - powiedział.
Z danych KPMG wynika, że od 1998 do pierwszej połowy 2004 roku średnia wartość zawieranej transakcji M&A wzrosła z około 9 mln dolarów do 23 mln dolarów.
Trzy największe dotychczas fuzje i przejęcia to: kupno za 1 mld 115 mln dolarów 23 proc. Polskiej Telefonii Cyfrowej przez Deutsche Telekom w 2000 r., kupno za 778 mln dolarów 66 proc. Banku Handlowego przez Citigroup w 2000 r. oraz kupno za 750 mln dolarów 30 proc. Elektrim Telekomunikacji przez Vivendi w 1999 r.