Rynek już nie zaskakuje, ale stawia ogromne wyzwania

Tomasz Ślęzak, wiceprezes Work Service S.A.
opublikowano: 22-11-2018, 22:00

Jeszcze kilka lat temu wielu przecierałoby oczy ze zdziwienia patrząc na dzisiejszy rynek pracy.

Drugie najniższe bezrobocie w UE, wciąż rosnąca pula nieobsadzonych miejsc pracy, ponad milion imigrantów zarobkowych — to tylko trzy elementy opisujące obecną sytuację. Szokujące? Patrząc z perspektywy historycznej z pewnością, ale w dużej mierze przedsiębiorcy, jak i cała gospodarka powoli się do tego stanu przyzwyczają.

To widać w prowadzonych przez nas badaniach. W końcówce bieżącego roku odnotowujemy rekordowy popyt na pracowników, za którym stoi ponad 45 proc. pracodawców planujących rekrutacje. To najwyższe wskazanie od 2013 r. Taki wynik raczej nie dziwi, bo trend wzrostowy utrzymuje się regularnie od ponad pięciu lat. Choć sytuacja już nie zaskakuje, to jednak prowadzenie biznesu i działanie w takich warunkach rynkowych stanowi ogromne wyzywanie dla przedsiębiorców. Trudności z pozyskaniem kandydatów, konkurencja wewnątrzi międzysektorowa o kadry, rosnące koszty pracy, walka z rotacją pracowniczą — to rzeczywistość, z którą mierzą się dziś firmy. Projekty zgłoszone do trzeciej już edycji „Siły Przyciągania” również na to wskazują.

Na początek warto zwrócić uwagę na Master Championa tegorocznej edycji, którym została firma McDonald’s. Precyzyjna analiza rynkui własnej organizacji, kompleksowość działań w wielu obszarach HR, przemyślana i wiarygodna komunikacja. Bez fajerwerków, a jednak skutecznie. Tylko i aż, rzetelna i konsekwentnie realizowana strategia employer brandingowa.

Strategia i komunikacja — stają się kluczowe w nowoczesnym HR. Pracodawcy coraz częściej dostrzegają, że jednorazowe kampanie, czy pojedyncze inicjatywy ukierunkowane na rozwiązanie jednego problemu przestają wystarczać. Rynek wymaga budowania strategii biznesowej wokół zagadnień kadrowych. Działań w długoterminowej perspektywie, prowadzonych równolegle na wszystkich etapach kontaktu pracownika z firmą — od budowania wizerunku pracodawcy w ogóle, przez rekrutację, onboarding, aż po retencję, synergicznego współdziałania wielu działów firmy. Takie podejście, co cieszy, było widoczne w wielu zgłoszonych projektach.

Drugą kwestią, która zwraca uwagę, jest waga komunikacji. W niemal wszystkich zgłoszeniach wskazywano, że najważniejsze jest dotarcie do odbiorców z odpowiednim przekazem. W walce o pracownika liczy się nie tylko to, co oferujemy, jako pracodawcy, lecz także umiejętność dotarcia z tą informacją do pracownika. Jeszcze nigdy HR i marketing nie były ze sobą tak blisko. Ale nie chodzi jedynie o budowanie zasięgów, lecz przede wszystkim o wiarygodność. Przykładem są choćby kampanie przygotowane przez Leroy Merlin, Volkswagen Poznań, AmRest, Arla, czy wspomniany już McDonald’s — wszystkie te firmy postawiły na najbardziej wiarygodnych ambasadorów własnej marki — swoich pracowników. Ich doświadczenia i realne działania stały się najlepszą wizytówką dla firmy. Innym ciekawym trendem jest edukacyjny walor wielu przedsięwzięć z zakresu EB. Otwarte warsztaty, czy możliwość wzięcia udziału w realnych projektach realizowanych przez firmę. To magnes rekrutacyjny, szczególnie dla specjalistów z sektora IT, gdzie rynek kandydata panuje od dawna. Z drugiej strony wewnętrzne programy trenerskie, rozbudowane programy szkoleniowe. Takie inicjatywy to często wynik badania potrzeb we własnych kadrach. Pracownicy i kandydaci oczekują od firmy nie tylko dobrej pensji i benefitów. Chcą możliwość rozwoju, doskonalenia się, oczekują, że ich opinie zostaną wzięte pod uwagę. I jak pokazują projekty zgłoszone do „Siły Przyciągania”, to da się zrobić. Z korzyścią dla obu stron. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Ślęzak, wiceprezes Work Service S.A.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Rynek już nie zaskakuje, ale stawia ogromne wyzwania