Produkcja samochodów osobowych w Polsce wzrosła w lutym 2006 roku o 11,9% w ujęciu rocznym do 47.716 sztuk, natomiast wobec poprzedniego miesiąca spadła o 1,02%, podała w raporcie firma Samar, zajmująca się monitoringiem rynku samochodowego.
Całkowita produkcja samochodów osobowych wyniosła w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 95.923 sztuki, o 13,4% więcej niż w porównywalnym okresie roku ubiegłego.
Z ponad 47 tys. wyprodukowanych w lutym samochodów, 45,5 tys, (czyli prawie 96%) wyeksportowano poza granice Polski.
„Tak wysoki udział eksportu w produkcji całkowitej jest wynikiem dużego zapotrzebowania na ‘polskie produkty’ na rynkach europejskich, chociaż nie tylko. Polskie samochody trafiają także do Chin i Japonii. Zapotrzebowanie na rynku krajowym na auta rodzimej produkcji jest wciąż niewielkie i ciągle maleje” – głosi raport.
Największym polskim producentem pozostaje niezmiennie Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej samochodów osobowych w lutym tego roku wyniósł ponad 45%. Drugą pozycję z wynikiem 34,2% zajął Opel. Trzecia pozycja przypadła w udziale firmie Volkswagen (blisko 16%).
Pierwszą pozycję wśród produkowanych w Polsce modeli z 36% udziałem zajmuje Fiat Panda. Na drugiej pozycji lokuje się Opel Zafira z 21% udziałem. Za nim znajdują się Volkswagen Caddy (10%) i Fiat Seicento (blisko 9%), podał Samar.
„Produkcja samochodów dostawczych była w lutym rekordowo wysoka. Liczba 9 874 pojazdów to o 10,25% więcej w stosunku do stycznia i o 12,5% większa niż w lutym roku ubiegłego. Biorąc pod uwagę wynik od początku roku (18 830 auta) jest on o 8,5% wyższy niż w roku ubiegłym” – czytamy dalej.
Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, za tak dobrym wynikiem stoi wysokie zapotrzebowanie na innych rynkach na produkty wytworzone w Polsce – ponad 91% produkcji wysyłane jest na eksport. (ISB)
tom