Sawicki: Kondycja branży spożywczej zależy od konsolidacji

PAP
opublikowano: 11-12-2008, 14:40

Kondycja przemysłu rolno-spożywczego będzie zależała od stopnia konsolidacji tej branży - powiedział w czwartek podczas I  Forum Rynku Spożywczego minister rolnictwa Marek Sawicki.

"Czas indywidualizmu w przetwórstwie i rolnictwie już dawno się skończył, potrzebna jest konsolidacja pionowa i pozioma" - mówił Sawicki, odnosząc się do możliwości konkurowania polskich firm spożywczych na unijnym rynku.

Minister przekonywał, że potrzebne jest porozumienie producentów surowca, przetwórców i handlu, tak by "nie próbowano siebie wzajemnie przechytrzać, a obecnie tak jest" - podkreślił.

W opinii ministra, promocji polskiej żywności pomogą fundusze promocji, które będą tworzone z odpisów od sprzedaży produktów rolnych. Zaznaczył, że tworzenie funduszy nie idzie łatwo, gdyż firmy przetwórcze stale zgłaszają uwagi do projektu ustawy.

Uczestnicy spotkania sygnalizowali, że oczekują od władz stworzenia sprzyjających warunków makroekonomicznych tj. uproszczenia przepisów, zmniejszenia podatków, promowania żywności, łatwiejszego dostępu do środków unijnych i kredytów.

Zdaniem prezesa grupy kapitałowej "Jutrzenka" Jana Kolańskiego, konieczne jest wypromowanie polskiej marki żywności, tak by "made in Poland" (wyprodukowane w Polsce) kojarzyło się z dobrą żywnością. Według prezesa firmy Graal - dofinansowanie udziału w targach rolno-spożywczych, tak by mniejsze firmy także mogły zaprezentować swoje produkty.

Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności zwrócił uwagę, na wysoki koszt pieniądza. Mówił także o potrzebie utworzenia w miejsce ministerstwa rolnictwa i rozwoju wsi - ministerstwa gospodarki żywnościowej.

Wiceprezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich Waldemar Broś podkreślił, że dla wielu branż, w tym dla mleczarstwa, konieczne jest otwarcie nowych rynków zbytu. Według niego, w sytuacji, gdy spadły ceny mleka, resort rolnictwa powinien znaleźć możliwości wsparcia rolników.

Prezes firmy cukierniczej "Mieszko" mówił o trudnościach w dostępie do unijnych środków oraz sprzecznych przepisach i niechęci urzędników do pomocy w załatwianiu spraw.

Sawicki, ustosunkowując się do tych wypowiedzi poinformował, że firmy przetwórcze złożyły ponad 800 wniosków o dopłaty do modernizacji zakładów. Sprawa jest jednak w tym "czy my chcemy zbudować kolejnych 800 zakładów, które będą ze sobą rywalizowały o półkę w supermarkecie, o dostawców surowca", a z boku będą wchodziły na polski rynek zagraniczne firmy - pytał minister.

"Na waszym miejscu nie chciałbym żadnego ministerstwa. Jak najmniej władzy, polityki i rządu przy tej branży. Dzisiaj nie ma żadnych przeszkód żeby branża sama sobie pomogła. Do mnie zwracajcie się z tym, gdzie są bariery i jak je usuwać" - przekonywał Sawicki.

W Polsce funkcjonuje 33 tys. firm produkujących żywność, napoje oraz wyroby tytoniowe. W 2007 r. rentowność brutto branży spożywczej przekroczyła 5 proc. Głównym kierunkiem eksportu jest UE. W okresie pierwszych trzech kwartałów 2008 r. saldo w handlu zagranicznym artykułami rolno-spożywczymi wyniosło 1 mld 220 mln euro i było o 24 proc. niższe niż w analogicznym okresie 2007 r.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane