Sejm odrzucił projekt ustawy o podatku ekologicznym od samochodów

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2005-05-18 18:06

Sejm odrzucił w środę w pierwszym czytaniu projekt ustawy o podatku ekologicznym od samochodów, który miał zastąpić akcyzę. Za odrzuceniem projektu głosowało 345 posłów, przeciw było 50, a wstrzymało się od głosów 11.

Sejm odrzucił w środę w pierwszym czytaniu rządowy projekt ustawy o podatku ekologicznym od samochodów, który miał zastąpić akcyzę. Za odrzuceniem projektu głosowało 345 posłów, przeciw było 50, a wstrzymało się od głosów 11.

Według projektu, osoby rejestrujące samochód, miałyby wpłacać nowy podatek jednorazowo. Wysokość podatku zależałaby od pojemności skokowej silnika i współczynnika zależnego od normy emisji spalin. Podatek miałby być uiszczany od samochodów po raz pierwszy rejestrowanych w Polsce.

Na początku maja, podczas sejmowej debaty nad projektem, skrytykowały go kluby poselskie SLD, PO, PiS, PSL, LPR i Samoobrona, składając wnioski o jego odrzucenie w pierwszym czytaniu.

Posłowie zarzucali projektowi m.in. to, że podatek ekologiczny uderzy w najbiedniejsze warstwy społeczeństwa, które kupują tanie i starsze modele samochodów. Poseł Paweł Poncyljusz (PiS) zwrócił uwagę, że podatek ekologiczny obejmie także samochody ciężarowe o masie całkowitej poniżej 3,5 proc. "To jest strzał w polską przedsiębiorczość, który +zarżnie+ małe i średnie przedsiębiorstwa" - powiedział poseł PiS.

Jak powiedział wówczas wiceminister finansów Jarosław Neneman, projekt nie wprowadza nowego podatku, tylko zastępuje jeden podatek innym. Jego celem - według Nenemana - jest likwidacja patologii przy sprowadzaniu samochodów do Polski, polegającej na zaniżaniu ich wartości. 

Dodał, że podatek będzie promował rozwiązania ekologiczne, bowiem osoby rejestrujące samochód będą uiszczały wyższe podatki za auta, które bardziej zanieczyszczają środowisko naturalne. Zdaniem Nenemana, wprowadzenie podatku ekologicznego nie ograniczy sprowadzania do Polski samochodów używanych, ale zmieni ich strukturę wiekową. "Powinno to doprowadzić do odmłodzenia średniego wieku rejestrowanego w Polsce samochodu" - powiedział Neneman.

Podatek ekologiczny miał zastąpić obecnie obowiązującą akcyzę. Akcyza od nowego samochodu o pojemności silnika do 2000 cm sześć. wynosi 3,1 proc. jego wartości. Dla nowych aut z większymi silnikami jest to 13,6 proc. Wobec sprowadzanych z zagranicy używanych samochodów akcyza może wynosić nawet 65 proc.