Senacka komisja infrastruktury za wyższymi wydatkami na transport i przewozy autobusowe

PAP
opublikowano: 2024-01-23 13:26

We wtorek senacka komisja infrastruktury opowiedziała się za wyższymi wydatkami budżetowymi m.in. na drogi i kolej. Wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz poinformował senatorów, że budżet Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w tym roku jest o 200 mln zł wyższy niż w 2023 r.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

We wtorek senacka Komisja Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała budżet państwa w części dotyczącej transportu, gospodarski morskiej, żeglugi śródlądowej oraz mieszkalnictwa.

Jak poinformował senatorów wiceminister Gancarz, wydatki budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich w części "transport" w 2024 r. zaplanowano na 68 mld 312 mln 215 tys. zł. Wyjaśnił, że z tej kwoty na infrastrukturę drogową i programy drogowe przeznaczono 33 mld 169 mln 181 tys. zł, a budżet w części drogowej wobec roku 2023 zwiększył się o 12,8 proc.

W części transportowej na infrastrukturę kolejową przeznaczono 24 mld zł 952 mln 255 tys. zł, czyli o 7,8 proc. więcej niż w 2023 r. - zaznaczył Gancarz. Wymienił jednocześnie największe pozycje w wydatkach: Krajowy Program Kolejowy do 2030 r. z perspektywą do 2032 r. (16 mld 973 mln 15 tys.) oraz rządowy program wsparcia zarządców infrastruktury kolejowej w zakresie utrzymania i remontów (niespełna 8 mld zł).

Dochody w części transportowej wyniosą 123 mln 630 tys. zł, w tym najwyższe wpływy - 89 mln zł - zaplanowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, głównie z tytułu kar i odszkodowań.

Jak podał Gancarz, w części budżetu państwa dotyczącej gospodarki morskiej wydatki wyniosą ponad 1 mld 665 mln 265 tys. zł, to o 47,2 proc. więcej niż w roku 2023 r. Wskazał, że na programy wieloletnie i zadnia realizowane w gospodarce morskiej przeznaczono w tym roku 642 mln 170 tys. zł, w tym na budowę i rozbudowę infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029 kwotę 217 mln 340 tys. zł, na budowę falochronu osłonowego w porcie w Gdańsku 180 mln 900 tys. zł, na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoka Gdańską 143 mln 440 tys. zł, a na budowę polskiego ośrodka szkoleniowego ratownictwa morskiego w Szczecinie - 28,8 mln zł. Podobną kwotę, w wysokości 28 mln 867 tys. zł, zaplanowano na utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019-2028.

Ponadto, 2,5 mln zł przeznaczono na "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej w województwie pomorskim".

"Kontynuacja zadań z zakresu ochrony brzegów morskich ma pochłonąć 40 mln 250 tys. zł, na ratownictwo morskie przeznaczono 68 mln 650 tys. zł" - poinformował wiceminister.

W części "gospodarka morska" dochody budżetu określono na 221 mln 141 tys. zł. "Najwyższe dochody w wysokości 209 mln 412 tys. zł zostały zaplanowane m.in. z wpływów z zajęcia wyłączanej strefy ekonomicznej pod wznoszenie i wykorzystanie sztucznych wysp, konstrukcji urządzeń - 207 mln zł oraz z dywidendy w wysokości 1 mln 782 tys. zł od akcji i udziałów Skarbu Państwa w spółkach podległych ministrowi infrastruktury i gospodarki morskiej" - poinformował wiceszef resortu infrastruktury.

Dodał, że wydatki na żeglugę śródlądową określono na poziomie 43 mln 976 tys. zł; będą one wyższe o 31,4 proc. niż w 2023 r. Dochody z tej części zaplanowano na 700 tys. zł.

Wiceminister Gancarz poinformował, że "plan finansowy Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych po stronie wydatków określono w budżecie na 2024 r. na 1 mld 49 tys. zł". Zwrócił uwagę, że budżet funduszu na ten rok jest o 200 mln zł wyższy niż w roku ubiegłym.

Obecni na posiedzeniu komisji przedstawiciele resortu infrastruktury zapowiedzieli, że do końca stycznia br. ministerstwo przeanalizuje wnioski, na które zabrakło dofinasowania w pięciu województwach, i poinformuje o możliwości składania wniosków uzupełniających; na ich złożenie wojewodowie będą mieli 10 dni roboczych. "Nie ma obaw, by w jakimś województwie, jakiś wniosek został rozpatrzony negatywnie z powodu braku środków w funduszu" - zapewniła dyrektor departamentu transportu drogowego w MI Renata Rychter.

Wiceminister rozwoju i technologii Krzysztof Kukucki poinformował senatorów, że w części dotyczącej budownictwa, planowania, zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa dochody budżetowe ustalono na 14 mln 284 tys. zł, a wydatki na 2 mld 533 mln 740 tys. Wskazał, że pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na program wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego - na ten cel ma iść 1 mld zł. Pytany przez senatorów, czy nie jest to zbyt mała kwota, odpowiedział: "w mojej ocenie ten poziom jest niewystarczający". "W ubiegłym roku (...) mieliśmy wnioski, które dwukrotnie przewyższały środki zabezpieczone na ten cel w BGK" - dodał.

W tegorocznym budżecie "na program +bezpieczny kredyt 2 proc.+ zaplanowano 941 mln zł, a na zasilenie funduszu termomodernizacji i remontów utworzonego w BGK - kwotę 80 mln zł" - poinformował wiceminister Kukucki.

Zastępca dyrektora departamentu budżetu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Marcin Sobczyński wskazał natomiast, że przychody Funduszu Dostępności w 2024 r. zaplanowano na 105 mln zł, czyli o 110 proc. więcej niż w ustawie budżetowej na 2023 r. "Na realizacje zadań w 2024 r. fundusz planuje przeznaczyć pełną kwotę przychodów - 105 mln zł - i będzie to o 40 proc. więcej niż zakładała ustawa budżetowa na 2023 r." - dodał.