Koszt inwestycji to 1,075 mld złotych. Całość ma pochodzić z budżetu państwa.
Sekretarz generalny PiS Joachim Brudziński poinformował w poniedziałek w Szczecinie dziennikarzy, że premier Jarosław Kaczyński podpisał w tej sprawie 20 września uchwałę, ustanawiając wieloletni program na lata 2008-2011, który zakłada realizację właśnie tej inwestycji.
"Inwestycja ta zabezpieczy gazoport, uczyni też świnoujski port jednym z najważniejszych w Europie. Będziemy mogli skutecznie konkurować np. z portem w Rostocku" - argumentował poseł.
Jak podkreślał Brudziński, który jest posłem ze Szczecina, inwestycja ta pokazuje, ile dobrego można zrobić dla regionu, gdy merytorycznie współpracują ze sobą przedstawiciele rządu w terenie, jak np. wojewoda, i politycy reprezentujący region w parlamencie.
Polityk przypomniał, że pierwotnie inwestycja ta była zapisana w unijnym programie operacyjnym "Infrastruktura i Środowisko" i miała być finansowana m.in. przy pomocy środków z UE w wysokości 128 mln euro. Teraz - jak mówił - "zdjęcie jej z tego programu" pozwoli na to, że pieniądze te zostaną przeznaczone na inne inwestycje związane z gospodarką morską w regionie. Samorządy lokalne będą mogły zgłaszać własne projekty inwestycyjne w drodze konkursu, jednak muszą one być profesjonalnie i merytorycznie przygotowane - podkreślał poseł.
Minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk powiedział na konferencji prasowej, że oceną tych projektów zajmie się niezależna komisja, w której zasiądą przedstawiciele resortu gospodarki morskiej, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i reprezentanci regionu.
Szef resortu, komentując przyjęcie programu budowy falochronu osłonowego w Świnoujściu, wyjaśnił, że 24 września jest dniem ogłoszenia przetargu na tę inwestycję.
Jak przewiduje Tadeusz Wojtasik, dyrektor szczecińskiego Urzędu Morskiego, instytucji koordynującej program, ogłoszone zostaną dwa niezależne przetargi - jeden na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, a drugi na budowę. Według niego realny termin zakończenia procedury przetargowej to marzec 2009 roku; potem rozpocznie się etap budowy.
Zgodnie z planami, pierwsze gazowce z dostawami skroplonego gazu (LNG) powinny przypłynąć do Świnoujścia w 2011 roku. Terminal zbuduje powołana przez inwestora - Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) spółka celowa Polskie LNG. Szacuje się, inwestycja pochłonie ok. 440 mln euro.