Słodkie podwyżki doskwierają Polakom

opublikowano: 22-09-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Wedel spodziewa się dużych podwyżek cen słodyczy w ostatnim kwartale roku. Tymczasem skokowy wzrost ich cen Polacy odczuli już w wakacje.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • o ile zmniejszył się odsetek badanych Polaków spodziewających się wzrostu cen żywności w najbliższym czasie
  • jak konsumenci reagują na podwyżki

Część producentów już podniosła ceny, ale fala podwyżek dopiero przed nami. W IV kw. należy spodziewać się dużego wzrostu cen żywności, nie tylko słodyczy — mówił w sierpniu Maciej Herman, dyrektor zarządzający Lotte Wedel, dodając, że tym razem podwyżki będą dwucyfrowe. Tymczasem 75 proc. Polaków przebadanych przez firmę Inquiry zwróciło uwagę na skokową podwyżkę cen cukru i słodyczy już w wakacje.

Nastroje w sierpniu poprawiły się w porównaniu do lipca, niemniej wzrostu cen produktów spożywczych w najbliższym czasie spodziewa się 84 proc. ankietowanych (88 proc. w lipcu). Liczą się także z podwyżkami cen energii, mieszkania czy usług gastronomicznych.

W efekcie ponad połowa respondentów szuka promocji (55 proc.) lub wybiera tańsze produkty (52 proc.), a 42 proc. robi zakupy w tańszych sklepach. Natomiast prawie jedna trzecia Polaków „oszczędza na wszystkim” – rozrywce, gastronomii czy usługach, jak fryzjer lub pralnia. Ograniczenie wydatków najmniej dotyka m.in. sektory edukacji, transportu i leków.

„Obraz wyłaniający się z kolejnych fal badania z pewnością nie napawa optymizmem. Nadal obserwujemy, że rosną ceny produktów i koszty utrzymania, a terminowa spłata zobowiązań staje się dla niektórych rodzin niemożliwa. Mamy realnie mniej pieniędzy w portfelach, co z pewnością odbija się na wszystkich sferach życia. Niewielka poprawa nastrojów w sierpniu jest zapewne chwilowa” – komentuje cytowana w komunikacie Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane