Według danych Brytyjskiego Konsorcjum Detalicznego (BRC), we wrześniu 2023 r. całkowita sprzedaż w sieciach handlowych zwiększyła się o 2,7 proc. w ujęciu rocznym wyraźnie spowalniając dynamikę wzrostu z 4,1 proc. w sierpniu.
Z kolei wskaźnik sprzedaży porównywalne – uwzględniający zmiany w powierzchni sklepów – zwolnił, notując wzrost o 2,8 proc. po zwyżce o 4,3 proc. w sierpniu.
Choć inflacja w ostatnich miesiącach spowalnia, w sierpniu schodząc do poziomu 6,7 proc. r/r, jednak ponad trzykrotnie nadal przewyższa cel Banku Anglii na poziomie 2 proc. W rezultacie koszty utrzymania w dalszym ciągu mocno obciążają gospodarstwa domowe i ich budżety.
Eksperci podkreślają, że ponownie wzrosły koszty paliw co będzie odzwierciedlać się we wzroście cen na szerokim rynku.
Jak wynika z raportu CBR, we wrześniu szczególnie słabo przedstawiała się sytuacja w segmencie mebli i sprzętu elektrycznego. Dobre warunki pogodowe z jednej strony wspierały zakupy odzieży, jednak z drugiej w negatywny sposób przekładały się na „popularność” kolekcji jesiennych.
Zwiększyła się sprzedaż żywności, ale wydatki na restauracje i dania na wynos spadły, ponieważ wiele gospodarstw domowych skupiło się na oszczędzaniu przed okresem świątecznym.
Jednak wydatki w barach rosły szybciej, do czego przyczynił się Puchar Świata w Rugby.

