Zdaniem firmy Strategy Analytics, stagnacja na zachodnioeuropejskim rynku telefonów komórkowych jest trwałym zjawiskiem. Producenci mogą jednak wpłynąć na wzrost sprzedaży oferując użytkownikom usługi, które skłonią ich do wymiany aparatów.
Według raportu firmy analitycznej Strategy Analytics, sprzedaż telefonów komórkowych w 2002 r. pozostanie na niezmienionym poziomie wobec ubiegłego roku.
Specjaliści Strategy Analytics uważają, że poziom wzrostu sprzedaży będzie niższy przede wszystkim z powodu problemów z wdrażaniem do powszechnego użytku wiadomości multimedialnych, MMS i usług z nimi związanych oraz z brakiem informacji o ich kosztach dla końcowego odbiorcy, co sprawia, że wiele osób zainteresowanych tymi usługami, wstrzymuje się z decyzją o zakupie nowego aparatu. Takiej opinii nie podzielają jednak przedstawiciele dostawców, którzy uważają, że decyzję taką mogło podjąć bardzo niewielkie grono potencjalnych klientów. Jednocześnie dostawcy zdają sobie sprawę, że aby zachęcić użytkowników do wymiany aparatów, muszą zaoferować więcej nowych funkcji, szczególnie skierowanych do młodzieży oraz użytkowników biznesowych.
Z raportu wynika również, że średnia cena telefonu zatrzymała się na poziomie niewiele przekraczającym 100 EUR (380 zł) i — zdaniem autorów opracowania — do 2007 r. będzie powoli spadała.
Sprzedaż telefonów GPRS/EDGE w tym roku będzie stanowić 26 proc. wszystkich sprzedanych aparatów. Analitycy Strategy Analytics przewidują natomiast, że do 2007 r. aż 11 proc. sprzedaży będzie należało do osób kupujących drugi telefon. W efekcie liczba osób posiadających dwa telefony sięgnie 12 proc. ogółu użytkowników, w porównaniu z 5 proc. w roku 2001.
