Strategiczny projekt budujący zaangażowanie

  • DI
opublikowano: 24-11-2021, 16:11
aktualizacja: 24-11-2021, 16:28

W ubiegłym roku firma Ten Square Games (TSG) zwiększyła zatrudnienie o ponad 100 osób, otworzyła w Warszawie pierwsze satelickie studio i rozpoczęła kompleksową rekrutację międzynarodową, a wszystko to w dobie pandemii i pracy zdalnej. Postawiło to przed zespołem HR wiele wyzwań.

Nagroda główna: Ten Square Games
W obliczu transformacji chcieliśmy sprawdzić, czy nasze wartości również się zmieniły. Zależało nam, aby wyszły od ludzi, bo wówczas są najlepszym papierkiem lakmusowym kultury organizacyjnej – mówi Joanna Kabat-Szwaba, Head of Human Resources w TSG.
W obliczu transformacji chcieliśmy sprawdzić, czy nasze wartości również się zmieniły. Zależało nam, aby wyszły od ludzi, bo wówczas są najlepszym papierkiem lakmusowym kultury organizacyjnej – mówi Joanna Kabat-Szwaba, Head of Human Resources w TSG.

W obliczu transformacji i rosnącego poziomu seniorskiego chcieliśmy sprawdzić, czy nasze wartości również się zmieniły. Zależało nam, aby wyszły od ludzi, bo wówczas są najlepszym papierkiem lakmusowym kultury organizacyjnej. Angażując dużą grupę pracowników, chcieliśmy pokazać, że budowanie firmy to wspólny wysiłek i odpowiedzialność – wyjaśnia Joanna Kabat-Szwaba, Head of Human Resources w TSG.

Wartości, takie jak gotowość do zmiany czy nastawienie na współpracę, towarzyszą TSG od początku. Już w 2019 r. z udziałem pracowników określonych zostało dziewięć kluczowych wartości, jednak – choć dobrze oddawały charakter firmy – to w opinii części pracowników wciąż funkcjonowały bardziej jako oficjalny komunikat firmy niż naturalny drogowskaz codziennych decyzji.

Zmieniając się z wrocławskiej firmy w międzynarodowe przedsiębiorstwo, postanowiliśmy ożywić nasze wartości przy zaangażowaniu pracowników, aby wiedzieli, że należą do nich – mówi Alicja Szymańska, HR Biznes Partner i koordynatorka projektu wartości w TSG.
Zmieniając się z wrocławskiej firmy w międzynarodowe przedsiębiorstwo, postanowiliśmy ożywić nasze wartości przy zaangażowaniu pracowników, aby wiedzieli, że należą do nich – mówi Alicja Szymańska, HR Biznes Partner i koordynatorka projektu wartości w TSG.

Zmieniając się z wrocławskiej firmy w międzynarodowe przedsiębiorstwo, postanowiliśmy ożywić nasze wartości przy zaangażowaniu pracowników, aby wiedzieli, że należą do nich, co naturalnie pomaga kanonowi zachowań stać się autentycznym kompasem w szybko rozwijającej się organizacji – wyjaśnia Alicja Szymańska, HR Biznes Partner i koordynatorka projektu wartości.

Projekt, poprowadzony metodą „bottom up”, trwał od października do grudnia 2020 r. W jego ramach odbyło się 30 interdyscyplinarnych warsztatów, w których wzięło udział 120 osób z różnych obszarów i poziomów organizacji, a także seria pogłębionych wywiadów indywidualnych. Najwięcej czasu poświęcono sesjom pracy grupowej, w których trakcie pracownicy m.in. odwoływali się do historii TSG i analizowali czynniki sukcesu firmy. Korzystali z technik projekcyjnych, aby finalnie wypracować listę kluczowych kompetencji i postaw. Decydując, które z nich w największym stopniu oddają kulturę firmy, pracownicy TSG określili pięć wartości: Dare to explore (Odważ się odkrywać), Own it (Przejmij stery), Grow Together (Graj zespołowo), Change Fast (Bądź częścią zmiany) oraz Trust (Buduj zaufanie).

Każda ma swój wyjątkowy charakter, więc by łatwiej było je zapamiętać, ujęliśmy je graficznie jako pięć postaci – wyjaśnia Alicja Szymańska.

Dodatkowo powstał też autorski komiks pokazujący, jak nowo zdefiniowane wartości funkcjonują w codziennej pracy w TSG oraz – jak na studio gamingowe przystało – gra komputerowa. Gracz pracownik, przechodząc kolejne poziomy, odblokowuje w niej jedną po drugiej wartości, co ułatwia ich poznanie i zapamiętanie.

Przeprowadzone w sierpniu Badanie Satysfakcji Pracowniczej nie tylko potwierdziło, że przeważająca większość osób zna wartości, ale też widzi je w decyzjach liderów i pozostałych działaniach firmy.

Wyróżnienie: Agencja Ancymony

Pod koniec 2020 r. w agencji reklamowej Schulz Brand Friendly zapadła decyzja o zmianie wizerunku i rebrandingu. Kierownictwo doszło do przekonania, że owszem, firma jest postrzegana profesjonalnie, ale brakuje jej wyrazistego i unikatowego charakteru.

Zmiana wizerunku zewnętrznego i nazwy na Ancymony była tylko jednym z elementów układanki.

  • Musieliśmy zredefiniować nasze DNA, zbudować na nowo wizję, misję i wartości, a następnie zakomunikować je zespołowi. Chcieliśmy, by każdy pracownik odnalazł w sobie ancymona i stał się częścią zmiany. Bez tego rebranding nie mógł się udać – tłumaczy naczelny ancymon, czyli Wojciech Kotala, prezes agencji.

Od początku zadbano o to, żeby w proces powstawania nowej marki zaangażowali się wszyscy pracownicy. Miało to sprawić, by każdy zaczął się szybko z nią utożsamiać i stał się jej współtwórcą, a później ambasadorem. Było to wyzwaniem, bo pracownicy firmy specjalizującej się w tworzeniu reklam i komunikacji dla marek to trudna grupa docelowa.

Ze względu na pracę zdalną komunikację przeprowadzono w aplikacji Teams. Rozpoczęto ją dwa i pół tygodnia przed komunikacją zewnętrzną. Stworzono specjalny kanał, na którym pojawiło się 10 wpisów – dowcipnych, zaskakujących, zaprojektowanych i napisanych w nowej, ancymonowej konwencji. Odbiorcy mogli odkrywać nową markę, poznać proces dojrzewania do rebrandingu, jego powody, formułę, nowy, specyficzny język marki i dalsze plany. Komunikacja miała lekką formę, ale była bardzo merytoryczna.

W corocznym badaniu satysfakcji niemal wszyscy pracownicy uznali, że powody zmian są zrozumiałe, a ich komunikacja wewnątrz firmy była dobra.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane