Ponad 80 proc. polskich liderów biznesu uważa, że ich marka osobista wspiera firmę, więc budują ją - samodzielnie i ze wsparciem działów PR oraz narzędzi AI - przede wszystkim w social mediach. Eksperckie pozycjonowanie się w tradycyjnych mediach jest już passe, bo większą rolę odgrywają YouTube, podcasty i media społecznościowe, przede wszystkim LinkedIn. Takie są wyniki badania UCE Research na zlecenie firmy PR Impact Relations przeprowadzonego na próbie ponad 500 polskich przedsiębiorców i menedżerów.
- Świadomość znaczenia marki osobistej rośnie, ale konsekwentne działania wciąż są rzadkością. Wiele firm nie dostrzega, jak ogromny potencjał ekspercki kryje się wśród ich liderów i pracowników. Dziś przewagę konkurencyjną zyskują ci, którzy potrafią zintegrować komunikację lidera ze strategią całej organizacji – uważa Marta Tyszer, założycielka Impact Relations.
Jako kanał komunikacyjny w największym stopniu wpływający na budowę marki osobistej i wiarygodności przedstawiciele biznesu wskazują social media, a także specjalistyczne media branżowe oraz pokazywanie się na YouTubie i występowanie w podcastach. Poniżej 10 proc. wskazań zebrały konferencje i wydarzenia branżowe, a także występy w radiu i telewizji.
- Coraz większe znaczenie mają formaty eksperckie, takie jak podcasty i kanały na YouTubie. To one pozwalają na pogłębioną, ekspercką rozmowę i pokazanie kompetencji, których nie da się zmieścić w kilkusekundowym komentarzu w radiu czy telewizji. Odbiorcy chcą treści dostępnych na żądanie, do których można wracać – mówi Marta Tyszer.
Social media jako najważniejszy kanał komunikacji wskazała ponad jedna trzecia menedżerów. Najwięcej wskazań zebrał LinkedIn
- To dziś kluczowa platforma B2B, która skupia klientów, partnerów, inwestorów, ale też przyszłych pracowników. To naturalne środowisko do budowania relacji biznesowych, dlatego liderzy poświęcają jej najwięcej uwagi. Liczy się tu merytoryka i spójny wizerunek eksperta, mniej forma i lifestyle – tłumaczy Marta Tyszer.
Jednocześnie z badania wynika, że wielu przedsiębiorców i menedżerów zwyczajnie nie ma czasu na regularne tworzenie treści, dlatego rośnie akceptacja ghostwritingu i wsparcia AI. Prawie dwie trzecie przedstawicieli kadry zarządzającej korzysta z narzędzi AI przy budowaniu marki osobistej. W niektórych branżach, m.in. w IT i marketingu, to nawet ponad 75 proc.
- W idealnym świecie lider potrafiłby sam pisać posty, nagrywać podcasty, montować wideo i jeszcze codziennie odpowiadać na komentarze. W realnym świecie - prowadzi biznes, a doba ma tylko 24 godziny. Dlatego coraz większą rolę odgrywa profesjonalne wsparcie: specjaliści od komunikacji, technologie i narzędzia. AI też jest w tym zestawie, ale tylko wtedy, gdy korzysta się z niej z głową. Bo AI może pomóc, lecz jeśli lider odda jej całą swoją komunikację, odbiorcy zauważą to w sekundę – przestrzega Marta Tyszer.
