Czytasz dzięki

Sztuczna inteligencja wchodzi do biur

opublikowano: 08-09-2020, 22:00

Wirtualni asystenci nie są nowością, ale w okresie pandemii ich populacja bardzo się rozmnożyła.

Słyszymy RPA i myślimy: Republika Południowej Afryki. Dla informatyków jest to jednak przede wszystkim skrót od „robotic process automation”, czyli automatyzacji procesów zrobotyzowanych — jak określa się oprogramowanie do obsługi powtarzalnych, wieloseryjnych działań administracyjnych. Technologia ta pozwala firmom na ograniczenie liczby pracowników biurowych, a także na lepsze wykorzystanie wysokiej klasy specjalistów (wyręcza ich w czynnościach rutynowych).

— Dzięki digitalizacji procesów biznesowych przedsiębiorstwa stają się mniej wrażliwe na nagłe zmiany sytuacji gospodarczej, a także lepiej odnajdują się w nowej normalności, czyli w obecnym kryzysie zdrowotnym spod znaku koronawirusa — twierdzi dr Adam Bujak, wiceprezes i międzynarodowy lider inteligentnej automatyzacji procesów w Capgemini.

W 2019 r. wartość światowego rynku RPA wyceniono na 1,4 mld USD, obecnie może być nawet o 70 proc. wyższa. A według prognoz do 2027 r. segment ten będzie rósł o około 40 proc. rocznie. Trzeba to łączyć m.in. z postępem technologicznym, spadającymi cenami narzędzi IT i coraz większymi kompetencjami cyfrowymi tzw. białych kołnierzyków. Ale obserwowany w ostatnich miesiącach szybki przyrost wdrożeń ma związek głównie z pandemią. Jednym z procesów, w których aplikacje RPA od dawna zdają egzamin, są kadry i płace. Ich automatyzacja jest dużym lub bardzo dużym wyzwaniem dla ponad 40 proc. firm — wynika z niedawnego badania Contract Administration i TGC Corporate Lawyers.

— Rozliczanie przepracowanych godzin, urlopów, zwolnień lekarskich i wyliczanie wynagrodzeń to codzienne zadania działów HR. To czynności pracochłonne, wymagające bardzo dużej precyzji i zgodności z obowiązującymi przepisami prawa pracy. Jakikolwiek błąd będzie skutkował tym, że pracownik otrzyma wynagrodzenie w nieprawidłowej wysokości, a pracodawca narazi się na sankcje. To jeden z głównych powodów, dla których firmy coraz częściej inwestują w takie rozwiązania — podkreśla Magdalena Aleksandrowicz, prezes Contract Administration.

Czy RPA nie zagraża miejscom pracy? Zdaniem Adama Bujaka celem wdrożeń nie jest zastąpienie człowieka, ale współpraca na linii pracownik — wirtualny asystent. Dodanie inteligencji cyfrowej do ludzkiej skutkuje hiperproduktywnością.

— W Capgemini nazywamy to pomnożonymi zasobami siły roboczej. Kooperacja ludzi i zautomatyzowanych rozwiązań błyskawicznie tworzy dla klientów wartość dodaną, a fachowcom pozwala zajmować się zadaniami na miarę ich wykształcenia, doświadczenia i ambicji — zachwala dr Adam Bujak.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane