Inwestycja w rozwój tzw. umiejętności miękkich, czyli kompetencji z zakresu kontaktów interpersonalnych, prezentacji publicznych, efektywnego działania w stresie, zarządzania czasem, rozwijania kreatywności, planowania kariery, jest kluczem do elastycznego reagowania na dynamikę rynku pracy. Kierowanie zespołem, umiejętność motywowania podwładnych bezpośrednio przekłada się na efektywność pracy menedżera, a tym samym na osiąganie wyznaczonych przez firmę celów. Synergiczne działanie zespołu opiera się przede wszystkim na sprawnej komunikacji. Zadawnione konflikty, niedomówienia, brak współpracy — to skutki "komunikacji z przeszkodami".
Nie jest to wiedza łatwa do przekazania w jakimkolwiek trybie nauki. To umiejętności, kompetencje osobiste, które nabywa się, poznając własne możliwości oraz poprzez ćwiczenia i trening. Reguły zarządzania nie dają prostej odpowiedzi na pytanie, jak właściwie informować pracownika, czy poznać jego motywację do pracy. A co z menedżerem? Z jego motywacją, stresem, którego nie potrafi właściwie zredukować, z czasem, który chciałby wygospodarować na swoje zainteresowania? Brak umiejętności w tych dziedzinach przekłada się bezpośrednio na sprawność komunikacyjną menedżera, powoduje opory przed otwartą komunikacją, bez której trudno z sukcesem wykonywać zadania, budować zespół, zdobyć autorytet i zaufanie pracowników.