Czytasz dzięki

„To Niemcy powinny wyjść ze strefy euro”

Nie Grecja, ale Niemcy powinny zrezygnować z członkostwa w strefie euro, uważa były dyrektor w Międzynarodowym Funduszu Walutowym Ashoka Mody.

Powrót Grecji do drachmy nie rozwiąże problemu stojącego za kryzysem w krajach peryferyjnych unii walutowej, napisał Ashoka Mody w komentarzu opublikowanym przez agencję Bloomberg. Jest nim fakt, że nie tylko Grecja, ale też Włochy, Hiszpania i Portugalia, nie radzą sobie z obecnym kursem euro, a tymczasem krajom z północy Europy przydałaby się mocniejsza waluta.

„Gdyby Grecja, a potem być może Portugalia i Włochy, opuściły strefę euro, ich nowe waluty gwałtownie by się osłabiły. To sprawiłoby, że nie byłyby w stanie spłacić długów w euro, a skutkiem byłaby fala niewypłacalności. Gdyby jednak to Niemcy opuściły strefę euro – nikt na tym by nie stracił” – napisał Ashoka Mody.

Według niego powrót Niemiec do marki zdecydowanie osłabiłby euro, dając krajom peryferyjnym możliwość wzmocnienia konkurencyjności gospodarek. Jeżeli za Niemcami podążyłyby kraje Beneluksu, Austria i Finlandia, być może w celu stworzenia nowej unii walutowej, to euro osłabiłoby się jeszcze bardziej. Silniejsza waluta byłaby korzystna dla przeciętnego Niemca, którego siła nabywcza wzrosłaby. Poradziliby z nią sobie także niemieccy eksporterzy.

„Przed wprowadzeniem euro marka stale zyskiwała na wartości. Przedsiębiorstwa przystosowały się do tej sytuacji, produkując towary wyższej jakości. Gdyby Niemcy wróciły do własnej waluty, byłby to dla nich bodziec do poprawy pozostającej w tyle wydajności w usługach na rynek wewnętrzny” – oceniał Ashoka Mody.

Bloomberg
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski, Bloomberg

Polecane