UPC JEST NAJBLIŻEJ AT ENTERTAINMENT
Co najmniej trzy koncerny zabiegają o przejęcie akcji właściciela Wizji TV
DOBRY STRZAŁ: Jesteśmy więcej niż zadowoleni, nie tylko z wynegocjowanej ceny, ale przede wszystkim z ogromnego potencjału UPC, firmy obecnej w 11 krajach Europy, w której udziały posiada amerykański Microsoft — podkreślił Przemysław Szmyt, wiceprezes Wizji TV. fot. G. Kawecki
United Pan-European Communications, drugi pod względem wielkości operator kablowy w Europie, zdecydował się na przejęcie At Entertainment. Za jedną akcję ma zapłacić 19 dolarów, czyli 76 zł. Transakcja o wartości 1,15 mld dolarów nie została jednak jeszcze przesądzona. Na stole podobno wciąż leżą oferty francuskiej grupy Vivendi oraz szwedzkiej Telii.
2 czerwca agencje Bloomberg i Reuters podały, że międzynarodowy koncern United Pan-European Communications zgodził się na kupno 52 proc. akcji At Entertainment, właściciela Wizji TV oraz Polskiej Telewizji Kablowej. UPC zaoferował 19 USD (76 zł) za akcję At Entertainment, czyli o 52 proc. więcej od ceny giełdowej. Tymczasem analitycy bankowi spodziewali się, że inwestor nie zapłaci więcej niż 17 USD (68 zł) za akcję.
UPC najbliżej
Wartość tej transakcji sięga 1,15 mld USD (4,6 mld zł). UPC zobowiązał się do wyłożenia 635 mln USD (2,54 mld zł) oraz przejęcia długów At Entertainment na łączną sumę 400 mln USD (około 1,6 mld zł). Pieniądze nie zostały jednak jeszcze przelane na konta sprzedających i tak naprawdę nie do końca jest przesądzone, kto zostanie inwestorem strategicznym At Entertainment. Choć z pewnością UPC jest najbliższy sfinalizowania umowy. O względy At Entertainment wciąż zabiega podobno francuski koncern Vivendi oraz szwedzka Telia.
— Przypuszczam, że jeśli UPC kupi At Entertainment, to wydzieli z niej Wizję TV i sprzeda ją — być może — Canal+. Pozostawi sobie natomiast sieć PTK — powiedział nam szef dużego operatora telewizji kablowej.
Miejsce dla jednego
Tak naprawdę jednak, to transakcja ta nie załatwia najważniejszej sprawy dla działających w Polsce operatorów telewizji cyfrowych. Fakty mówią same za siebie. O jednego jest za dużo. O tym, że połączenie Canal+ i At Entertainment jest koniecznością, mówi się od co najmniej kilku miesięcy. Do tej pory jednak strony koncentrowały się głównie na rozbudowie sieci abonentów i wzajemnych oskarżeniach o nieuczciwą konkurencję. Niewykluczone więc, że strony straciły być może najlepszą okazję do zakopania wojennych toporów i podjęcia poważnych rozmów.
— Nie mam wątpliwości, że na rynku jest miejsce tylko dla jednej platformy cyfrowej. Mimo to sądzę, że nie dojdzie do połączenia Cyfry+ z Wizją TV — twierdzi Zygmunt Solorz, właściciel Polsatu.
— Francuskie Vivendi chciało konsolidować rynek. Teraz jego rolę może przejąć UPC. Możliwe, że ten koncern odkupi od Francuzów polską część Canal+ — przewiduje Michał Duszak z Aster City.
Platformy w kłopotach
Tajemnicą poliszynela jest również, że Canal+ nie ma najlepszej passy. Spółka z godną podziwu konsekwencją nie wywiązuje się z kolejnych zapowiedzi szybkiego zwiększania udziałów w rynku. Akcjonariuszem francuskiej grupy jest Vivendi, który kontroluje 34 proc. akcji Canal+. I to właśnie za sprawą Vivendi ruszyły rozmowy z At Entertainment. Zresztą tej firmie także idzie jak po grudzie. Zdecydowana większość wstępnych założeń rozwoju Wizji nie wytrzymała próby czasu. Do końca 1998 roku firma zamierzała bowiem zdobyć zaufanie 130 tys. abonentów. Minęło pięć miesięcy 1999 roku i dopiero teraz spółka osiągnęła ten wynik. Do końca 1999 roku chce natomiast podłączyć blisko 500 tys. klientów, a dopiero taki wynik gwarantuje opłacalność interesu. Jest już jednak pewne, że i te plany nie zostaną zrealizowane, chyba że we współpracy z jeszcze jedną platformą cyfrową. A idealnym, żeby nie powiedzieć — jedynym — kandydatem do takiego mariażu pozostaje właśnie Canal+.