Vectra chce połknąć Multimedia

opublikowano: 28-08-2018, 22:00

Nie udało się liderowi, spróbuje wicelider. Po fiasku przejęcia przez UPC Multimediów, kablowego numeru trzy, transakcję chce zrealizować numer dwa

Pięć miesięcy po ostatecznym fiasku przejęcia trzeciego gracza na rynku kablowym przez lidera do transakcji zabiera się wicelider. We wtorek Vectra, druga pod względem liczby klientów kablówka w Polsce, poinformowała o podpisaniu „term sheet” z głównymi akcjonariuszami spółki Multimedia Polska oraz o złożeniu do urzędu antymonopolowego wniosku w sprawie koncentracji.

Akcjonariusze Multimediów, którymi kieruje Andrzej Rogowski, od dawna poszukują kupca na spółkę. Z UPC nie udało się ze względu na zastrzeżenia UOKiK i rozbieżności co do ceny. Teraz chętna jest Vectra, której prezesem jest Tomasz Żurański, ale decydujący głos może należeć do urzędu antymonopolowego.
Wyświetl galerię [1/2]

ATAK NA LIDERA:

Akcjonariusze Multimediów, którymi kieruje Andrzej Rogowski, od dawna poszukują kupca na spółkę. Z UPC nie udało się ze względu na zastrzeżenia UOKiK i rozbieżności co do ceny. Teraz chętna jest Vectra, której prezesem jest Tomasz Żurański, ale decydujący głos może należeć do urzędu antymonopolowego.

— Transakcja wpisuje się w strategię Vectry. Zwiększenie skali działalności wzmacnia potencjał dalszego rozwoju oraz zwiększa możliwości dalszych inwestycji infrastrukturalnych i technologicznych. Połączony podmiot skorzysta z istotnych synergii i będzie mógł efektywniej funkcjonować na konkurencyjnym polskim rynku telekomunikacyjnym — mówi Tomasz Żurański, prezes Vectry, cytowany w komunikacie prasowym spółki.

Koncentracyjne wątpliwości

Nie wiadomo, jakie mają być warunki finansowe przejęcia. Przypomnijmy, że gdy w październiku 2016 r. umowę z akcjonariuszami Multimediów podpisało Liberty Global, właściciel UPC, kwota transakcji opiewała na 3 mld zł. Poważne wątpliwości zgłosił jednak UOKiK, który po roku analiz ogłosił, że jego zdaniem przejęcie może zaburzyć konkurencję w kilkunastu miastach. Pod koniec marca tego roku Liberty Global ostatecznie wycofało się z transakcji, gdyż stronom „nie udało się dojść do porozumienia co do zrewidowanych warunków handlowych, które uwzględniałyby obecne uwarunkowania regulacyjne i rynkowe”.

UOKiK z pewnością będzie analizował szczegółowo wpływ na konkurencję ewentualnego wchłonięcia Multimediów przez Vectrę. Jak wynika z komunikatu Vectry, spółka i akcjonariusze Multimediów ustalili wstępne warunki przejęcia, ale dojdzie do niego jedynie „pod warunkiem podpisania przedwstępnej umowy sprzedaży akcji oraz wydania przez prezesa UOKiK zgody na dokonanie koncentracji”.

Multimedia miały w ubiegłym roku 678,4 mln zł przychodów ze sprzedaży, o 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Zanotowały przy tym 92 mln zł zysku operacyjnego wobec 110 mln zł w 2016 r. W ubiegłym roku, szykując się do transakcji z UPC, sprzedały część biznesu, zajmującą się handlem gazem i energią. Odkupiło ją za 37 mln zł Orange Polska.

Na koniec 2017 r. Multimedia miały 752,7 tys. klientów, którym świadczyły 1,746 mln usług (głównie telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do internetu oraz telefonii). Tymczasem Vectra ma blisko 1 mln klientów w ponad 300 miastach. W 2016 r. spółka dominująca grupy miała 694,6 mln zł przychodów ze sprzedaży i 25 mln zł zysku operacyjnego. W 2017 r. przychody wzrosły do 715 mln zł. Dla porównania UPC ma 1,4 mln klientów i prawie 1,6 mld zł przychodów.

Konsolidacja na horyzoncie

Przypomnijmy, że Multimedia były notowane na warszawskiej giełdzie w latach 2006-11, nim zdjęli je z niej główni akcjonariusze spółki, Tomasz Ulatowski i Ygal Ozechov. Potem, w 2014 r., spółka chciała jeszcze raz wejść na giełdę, ale nie znalazła wtedy chętnych na wyłożenie prawie 1 mld zł na 49-procentowy pakiet akcji.

Przejęcie Multimediów przez Vectrę może nie być w najbliższych miesiącach największą transakcją na rynku kablowym, możliwe bowiem, że pod młotek pójdzie jego lider. Tydzień temu serwis TMT Finance informował, że Liberty Global zatrudniło doradców z banku Credit Suisse, którzy mają wybadać potencjalnych chętnych na UPC Polska. Wartość transakcji według serwisu może sięgnąć 1,6 mld EUR. Już wcześniej, w maju tego roku, Liberty Global w ramach wartej 19 mld EUR transakcji sprzedało działalność kablową w Niemczech, Rumunii, Czechach i na Węgrzech. Kupującym został Vodafone.

W przypadku UPC Polska — jako potencjalnego kupującego najczęściej wymienia się T-Mobile, operator mobilny jest bowiem zainteresowany zbudowaniem silnej nogi stacjonarnej, by móc lepiej konkurować z posiadającymi taki biznes Orange i grupą Cyfrowego Polsatu, która kupiła Netię. Deutsche Telekom, właściciel T-Mobile, odkupił już od Liberty Global spółkę UPC Austria. © Ⓟ

OKIEM ANALITYKA

Regulator zdecyduje

PAWEŁ PUCHALSKI, szef działu analiz DM BZ WBK

Transakcja przejęcia Multimediów przez Vectrę na pewno znajdzie się pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który dba o to, by na polskim rynku telekomunikacyjnym nie doszło do fali konsolidacji i o to, by w jego poszczególnych segmentach zachować konkurencyjność. Regulator w takich przypadkach często badał udziały rynkowe miasto po mieście i wydawał decyzje warunkowe, nakazujące sprzedaż części infrastruktury, na czym w przeszłości korzystała m.in. Netia. Teraz też można spodziewać się realizacji podobnego scenariusza. Na ewentualne przetasowania na rynku kablowym raczej nie zareaguje Play — jego nowy prezes mówił wyraźnie, że jego zdaniem przyszłością jest telefonia mobilna i nie zamierza budować nogi stacjonarnej biznesu. Inaczej może być w przypadku T-Mobile, który za duże pieniądze kupił dostęp do infrastruktury Orange i był wymieniany jako potencjalny kupiec polskich kablówek. Tu jednak rozstrzygnięcia będą zapadały w centrali Deutsche Telekomu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Vectra chce połknąć Multimedia