WARSZAWA (Reuters) - W lipcu nieznacznie polepszyły się wskaźniki optymizmu konsumentów z powodu bardziej pozytywnej oceny bieżącej sytuacji w gospodarce, wynika z badania przeprowadzonego przez instytut Ipsos-Demoskop na zlecenie Rzeczpospolitej.
Wskaźnik Ipsos-Demoskop zyskał dwa punkty i wyniósł 77 punktów. Równocześnie wzrosła o trzy punkty procentowe skłonność do zakupów.
Instytut w badaniu przeprowadzonym między 9 a 12 sierpnia na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków, stwierdził jednak, że wskaźnik oczekiwań wobec najbliższej sytuacji gospodarczej, tzw. klimat gospodarczy nie zmienił się.
Wiele więc wskazuje, że sygnały ożywienia gospodarczego, o których mogą mówić między innymi dobre dane o produkcji przemysłowej w lipcu, jeszcze na dobre nie wpływają na aktualny poziom ocen perspektyw gospodarki wśród polskich konsumentów.
We wtorek Główny Urząd Statystyczny (GUS) podał, że produkcja przemysłowa wzrosła w lipcu drugi raz z rzędu. Wzrost okazał się jednak wyższy niż oczekiwano i wyniósł 6,0 procent zamiast prognozowanych przez specjalistów 4,1 procent. Może to oznaczać, iż gospodarka najgorsze ma już za sobą, ale analitycy przestrzegają przed hurraoptymizmem.
Dodatkowo argumentów zwiększających szansę na nadejście ożywienia dodała piątkowa publikacja danych o sprzedaży detalicznej w lipcu. Wzrosła ona rok do roku 8,6 procent, licząc rok do roku, zaś licząc miesiąc do miesiąca o 6,5 procent.
Według Ipsos-Demoskop istnieje szansa, że w przyszłym miesiącu wskaźnik optymizmu konsumentów ulegnie jeszcze poprawie, ze względu na znane z historii pozytywne nastroje, które wywołują wśród konsumentów kolejne pielgrzymki Papieża w Polsce.
((Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, fax +48 22 653 9780, [email protected]))